BADMINTON
Badminton
merupakan permainan dalam kategori jaring, (Bunker & Thorpe, 1982).
Menerusi kemahiran badminton di Tingkatan Satu, murid
diberi
pendedahan kemahiran melibatkan kemahiran servis, pukulan hadapan, pukulan
kilas, pukulan lob, pukulan junam (drop short) dan
smesy.
Kandungan dalam bidang ini membolehkan murid mengaplikasi prinsip mekanik dan
konsep pergerakan semasa bermain
permainan kecil yang
memberi fokus kepada penggunaan kemahiran badminton
SEJARAH DAN PERKEMBANGAN
Seperti kebanyakan permainan
yang terdapat pada hari ini, badminton juga mempunyai sejarahnya yang
tersendiri. Daripada beberapa rekod sejarah terdapat sedikit keterangan tentang
permainan ini. Lukisan-lukisan yang terdapat dibeberapa tempat di Eropah menunjukkan
bahawa badminton sudah mula dimainkan pada abad ke 17 dan ke 18. Sejenis
permainan yang hampir serupa dengan permainan tersebut dipanggil Poona iaitu
permainan yang dimainkan di India. Permainan asli India ini dimainkan dengan
sebatang bet kecil dan pelancar berbulu telah menarik minat dan perhatian
tentera British di Poona. Permainan Poona yang dibawa balik ke England dan
dipopularkan di Estet Badminton House telah mendapat nama baru iaitu
‘Badminton’. Dalam tempoh 20 tahun diperkenalkan di England banyak kelab
badminton ditubuhkan di Wales, Scotland dan England. Pada tahun 1893 Persatuan
Badminton England ditubuhkan. Pada tahun 1899 Pertandingan Kebangsaan Inggeris
pertama telah diadakan. Kejohanan ini merupakan kejohanan pertama di dunia
untuk permainan badminton.
Selepas Perang Dunia Pertama
tentera asing yang mendapat pendedahan dengan permainan badminton semasa
bertugas di England telah membawa permainan ini balik ke negeri mereka.
Beberapa buah negara telah menubuhkan Persatuan Badminton Kebangsaan seperti
Kanada (1921) dan Amerika (1936).
Pada peringkat awal
permainan ini, tidak ada sebarang undang-undang atau peraturan yang boleh
dijadikan panduan permainan. Mereka yang bermain hanya sekadar memukul-mukul
bulu tangkis ciptaan mereka itu. Namun permainan mereka itu telah berjaya
menarik minat sebahagian daripada penduduk di situ. Atas usaha seorang askar
Inggeris iaitu Kolonel H.Q. Selby yang bertugas di Karachi India pada ketika
itu, telah menubuhkan pasukan Badmintonnya sendiri yang diberi nama ‘Bath
Badminton Club’ dan undang-undang permainan tetapi masih belum sempurna.
Seperti permainan yang lain yang mempunyai badan atau persatuannya sendiri di
peringkat antarabangsa, untuk menguruskan atau menyelaraskan permainan.
Pada tahun 1934 Persekutuan
Badminton Antarabangsa (IBF) ditubuhkan. Presiden pertama ialah Sir George
Thomas. Beliau menjawat sebagai Presiden IBF dari tahun 1934-1955.
Pada tahun yang sama (1934)
Persatuan Badminton Malaysia ditubuhkan. Sukan Badminton berkembang dan pada tahun
1992 Badminton menjadi acara rasmi dalam sukan Olimpik. Detik permulaan Piala
Thomas ialah pada tahun 1939 dan orang yang bertanggungjawab ialah Sir George
Thomas dan kemudiannya terpilih menjadi presiden IBF.
Pada masa yang sama Malaya
menjadi terkenal kerana A. Samuel berjaya memasuki separuh akhir dalam
pertandingan All England. 1953 – 1957 Eddy Choong menjuarai empat pertandingan
perseorangan All England dan menaikan nama Malaya. Pada tahun 1949 dan 1992
Malaya menjuari Piala Thomas. Pada peringkat awalnya Piala Thomas diadakan tiga
tahun sekali untuk pemain lelaki sahaja. Pertandingan mengandungi sembilan
perlawanan iaitu lima acara perseorangan dan empat acara bergu. Mulai tahun
1982 pertandingan Piala Thomas diadakan dua tahun sekali. Pada
tahun 1984 format pertandingan diubah kepada lima perlawanan iaitu tiga
acara perseorangan dan dua acara bergu. Pertandingan Piala Uber dianjurkan oleh
Persatuan Badminton Antarabangsa (IBF) khas untuk wanita. Piala ini dihadiahkan
oleh Puan Betty Uber seorang pemain Badminton terkenal di England.
Kejohanan pertama diadakan
pada tahun 1957. Mulai tahun 1984 Piala Uber juga mengikut format Piala Thomas.
Kejohanan Seluruh England ialah Kejohanan Terbuka (individu) yang paling
berprestij di dunia. Kejohanan ini diadakan pada setiap tahun. Pada tahun 1925
Persatuan Badminton Pulau Pinang ditubuhkan.
Selepas itu diikuti dengan
penubuhan Persatuan Badminton Perak. Pada tahun 1934, Persatuan Badminton
Malaya ditubuhkan dengan J.I Woods sebagai presiden yang pertama. Pada tahun
1937 Persatuan Badminton Malaya bergabung dengan Persatuan Badminton
Antarabangsa (IBF).
Pada tahun 1960 Persatuan
Badminton Malaya (BAM) telah ditubuhkan dengan Tan Sri Mohd Khir Johari sebagai
presiden yang pertama. Tugas utama BAM adalah memajukan permainan badminton
negara melalui pelbagai program dan perancangan yang diwujudkan.
Kemahiran
Asas
Kemahiran
Memegang Raket
Terdapat 3 jenis pegangan asas iaitu:
1. Pegangan depan (Forehand Grip)
2. Pegangan kilas (Backhand Grip)
3. Pegangan rata (Flat Grip)
PEGANGAN DEPAN
1. Pegangan depan (Forehand Grip)
2. Pegangan kilas (Backhand Grip)
3. Pegangan rata (Flat Grip)
PEGANGAN DEPAN
- Pemain akan memegang raket pada tangan
yang tidak bermain (gunakan tangan kiri jika anda menggunakan tangan kanan
untuk bermain ataupun di sebaliknya) pada bahagian tengah pemegangnya
dengan bahagian kepala menegak dan pegang pada bahagian pemegang dengan
tangan kanan seperti berjabat tangan.
- Jangan pegang terlalu erat pada bahagian
pemegangnya.
- Gunakan jari untuk memegang bahagian
yang rata pada sisi pemegang raket selari dengan bentuk V antara ibu jari
dengan jari telunjuk
- Jari yang tidak memegang raket akan
memberikan kekuatan padapergelangan tangan bagi medapakan aksi pukulan
yang baik serta kekuatanyang diperlukan.Jika raket dipegang denga
kuat,akan menghadkanpergerakan pada pergelangan tangan dan kekuatan
berkurangan • berlatihlah memukul bulu tangkis ke depan dan kebelakang
bersampasangan anda menggunakan kilasan pergelangan tangan bagi
mendapatkan pegangan yang selesa untuk pukulan atas kepala dan pukulan
bawah
i. Cara Memegang Raket
Pegangan
Kilas (Backhand Grip)
- digunakan untuk memberi pergerakan yang
baik pada permukaan kilas raket
serta memudahkan pergerakan raket pada sisi kilas
pemain.
- memusingkan sedikit raket di dalamjari mengikut arah
putaran jam (jika anda pemain tangan kanan)untuk membawa ibu jari
kepadabahagian rata pemegang raket
Pegangan
Mendatar/Rata
- dilakukan dengan menegakkan raket di
depan anda pada tangan yang tidak
bermain dengan kepalanya berdepan dengan jaring.
- Letak tangan yangbermain
ke depan dan pegang mengikut pegangan.
- Ramai pemain yang
menggunakan pegangan ini bagi membolehkan
meletak bulu tangkis ke bawah,berdekatan jaring serta dengan sedikit
pukulan belakang.
- Bentukkan pegangan sendiri.
*Penting
1. Pegang raket pada jari tetapi jangan terlalu kuat
2. Gunakan pergelangan tangan untuk melepaskan kepalaraket ke arah bulu tangkis
ii. Cara Memegang Bulu
Tangkis:
Tiada pegangan yang
spesifik.
Kebiasaannya bulu tangkis
dipegang pada bahagian bulunya.
Apabila melakukan servis,
hendaklah dipukul pada bahagian gabusnya.
iii. Kedudukan / Posisi :
PERKEMBANGAN KEMAHIRAN
a. Cara menentukan pegangan
b. Pegangan hadapan
c. Pegangan kilas
a. Pemain bersedia untuk menerima servis
b. Pemain bersedia untuk menerima servis
i. Koordinasi Keupayaan
bergerak dengan kemas, licin dan sempurna semasa melakukan kemahiran dengan
melibatkan dua atau lebih anggota digabungkan seperti mata dan tangan, mata dan
kaki.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
3.
Aim To The Target
a.
Murid dibahagikan kepada kumpulan.
b.
Murid memukul bulu tangkis ke dinding sebanyak 20 kali secara bergilir dalam
kumpulan. c. Letak penanda pada dinding.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Upside and Down
a.
Murid menggunakan raket untuk menimang bulu tangkis dengan cara forehand dan
backhand sambil berlari dengan bebas.
b.
Murid memukul 3.5mm ketinggian.
c.
Murid melakukan ini selama 2 minit tanpa bulu tangkis jatuh.
|
|
SERVIS
Merupakan kemahiran yang
sangat penting. Secara amnya di dalam permainan badminton terdapat servis
tinggi dan rendah.
A. Kemahiran Asas
i. Servis Tinggi Hadapan
• Bulu tangkis dipukul dari
tempat permulaan biasa atau sedikit ke belakang dan servis tinggi.
• Raket dihayun jauh ke
belakang.
• Titik sentuhan ke hadapan
sedikit di kaki kanan dan mengikut lajak.
ii. Servis Rendah Forehand
• Hayunan raket ke belakang.
• Semasa bulu tangkis
dilepaskan berat badan berubah ke hadapan dan keseluruhan lengan menghayun
kehadapan.
• Titik sentuhan ke hadapan sedikit di kaki
kanan dan ikut lajak.
iii. Servis Rendah Backhand
(kilas)
• Bulu tangkis di letak
hampir ke muka raket
• Tali raket menyapu dasar gabus bulu tangkis,
membuatkannya berpusing dan melintasi pita jaring. • Kepala raket mengikut
lengkungan ke kiri (melawan jam)semasa mengikut lajak.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Servis
hadapan berkumpulan dengan raket
a.
Servis hadapan (forehand) tinggi menggunakan raket.
b.
Murid membuat servis mengikut giliran dalam kumpulan dan lakukan secara
bergilir-gilir.
c.
Servis hadapan (forehand) rendah menggunakan raket.
d.
Murid membuat servis mengikut giliran dalam kumpulan dan lakukan secara
bergilir-gilir.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Servis
kilas (back hand) dalam kumpulan
a.
Servis menggunakan raket.
b. Murid membuat servis mengikut giliran
dalam kumpulan dan lakukan secara bergilir-gilir
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Target
Servis
a.
Murid dibahagikan kepada kumpulan.
b.
Murid membuat servis dengan sasaran masukkan bulu tangkis ke dalam gelung.
c. Gelung diletakkan dalam jarak 5meter.
d. Murid membuat servis masuk ke dalam
gelung secara bergilir dalam kumpulan dan kumpulan yang dapat masukkan bulu
tangkis terbanyak ke dalam gelung dikira pemenang.
e. Sekiranya bulu tangkis keluar murid
dikehendaki melakukan semula.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Target
Backhand
a.
Murid dibahagikan kepada kumpulan
b.
Murid membuat servis backhand rendah dengan sasaran masukkan bulu tangkis ke
dalam kotak.
c.
Kotak diletakkan dalam jarak 4 meter dan servis dilakukan secara bergilir.
d.
Murid dibahagikan kepada kumpulan dan melakukan servis backhand sasaran
menuju masuk ke dalam kotak
e.
Kumpulan yang paling banyak jumlah bulu tangkis yang masuk ke dalam kotak
dikira pemenang
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
LOB
Dilakukan di belakang gelanggang
dengan memukul bulu tangkis yang tinggi dari belakang gelanggang secara pukulan
depan atau kilas.
A. Kemahiran Asas
• Lob dilakukan seperti aksi
membaling dengan bulu tangkis dipukul tinggi arah ke belakang gelanggang.
• Tangan dibengkokkan ke belakang.
• Tangan ditolak ke hadapan ke atas
dan tangan lurus.
• Titik sentuhan pada ketinggian
maksimum dan ikut lajak.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Lob Touch and Go
a. Murid dibahagi kepada 2 kumpulan.
b.
Kumpulan X membuat pukulan lob secara bergilir.
c. Kumpulan O membalas pukulan lob secara
berterusan dan bergilir.
d. Murid
yang sudah membuat pukulan akan berpindah ke belakang.
e. Murid melakukan dan membalas dengan pukulan
lob.
f. Sekiranya gagal pihak lawan akan diberi 1
mata.
g. Permainan tamat sekiranya kumpulan mendapat
mata 11 terlebih dahulu.
h. Jarak
ikut kesesuaian pelajar
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Sparring Lob
a. Murid berpasangan
b. Permainan hanya terhad kepada pukulan lob
sahaja.
c. Permainan menggunakan separuh gelanggang
sahaja.
d. Murid bermain separuh gelanggang dengan
menggunakan pukulan lob sahaja.
e. Pemain akan memenangi perlawanan setelah
mendapat mata 11.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Clock Game
a. Murid
dibahagi kepada 3 orang sekumpulan. b. Dimulakan dengan hantaran lob ke sisi
mengikut arah jam.
c. Selepas satu pusingan permainan ditukar ke
arah lawan jam.
d. Pemain akan melakukan pukulan lob sisi
mengikut arah jam sehingga ke pemain C.
e. Pemain C akan membalasnya mengikut lawan jam.
f. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan
mengandungi 3 orang.
g.
Kumpulan yang paling lama mengekalkan bulu tangkis diudara dikira pemenang
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
PERMAINAN JARING (NET-PLAY)
Terdapat 2 jenis net-play iaitu di
atas jaring dan bawah paras jaring.
• Di atas jaring - Pukulan dilakukan
berhampiran dengan jaring pada aras sedikit atas jaring.
• Bawah jaring - dilakukan apabila bulu
tangkis berhampiran dengan lantai.
A. Kemahiran Asas
• Pukulan dilakukan berhampiran dengan jaring
pada paras atas jaring.
• Lonjak ke hadapan dan pukulan dilakukan
paling tinggi di atas jaring.
• Jika dilakukan dengan cepat
pukulan ini dapat digunakan sebagai tindakan menyerang.
• Jika lambat pukulan yang
dilakukan sebagai tindakan defensif (bertahan).
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Hand Feeding
a. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan X dan O.
b. Kumpulan X melontar bulu tangkis melepasi
jaring secara bergilir-gilir.
c. Kumpulan O membuat net-play di hadapan jaring
menggunakan raket.
(Aktiviti ditukar dengan kumpulan O melontar dan
X membuat pukulan jaring)
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Net Touch and Go
a. Murid
dibahagi kepada 2 kumpulan, kumpulan X dan O.
b. Kumpulan X membuat net-play secara
bergilir-gilir dengan menggunakan raket.
c. Kumpulan O membalas dengan net-play juga. d.
Mata dikira sekiranya murid memenangi rali dan tamat sehingga mata 11 dan
pemain dikira pemenang
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Touch and Go Bersyarat
a. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
b. Murid
membuat net-play secara bergilirgilir dengan syarat bulu tangkis berada dalam
kawasan garisan pendek.
c. Kumpulan X membuat net-play secara
bergilir-gilir dengan raket.
d. Kumpulan O membalas dengan net-play juga. e.
Mata dikira sekiranya murid memenangi rali dan tamat sehingga mata 11 dan
pemain dikira pemenang
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
PUKULAN DROP
Satu pukulan perlahan dari belakang
gelanggang. Pukulan junam dilakukan dari garisan kedua belakang dan mendarat
seberapa dekat dengan jaring di sebelah gelanggang pihak lawan.
A. Kemahiran Asas
• Pukulan dilakukan berhampiran
dengan jaring pada paras atas jaring.
• Lonjak ke hadapan dan pukulan
dilakukan paling tinggi di atas jaring.
• Jika dilakukan dengan cepat pukulan ini
dapat digunakan sebagai tindakan menyerang.
• Jika lambat pukulan yang
dilakukan sebagai tindakan defensif (bertahan).
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Drop Relay
a. Murid dibahagikan kepada kumpulan dan seorang ditugaskan
untuk membuat pukulan tinggi ke
belakang.
b. murid
melakukan pukulan drop secara bergilir gilir.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Watch Me
a. Murid dibahagikan kepada kumpulan.
b. Seorang murid melambung bulu tangkis tinggi
dan rakan dalam kumpulan melakukan drop secara bergilir.
c. Murid bergiliran membuat pukulan drop dan bulu
tangkis mesti menuju masuk dalam bakul disediakan.
d. Murid di O melambung bulu tangkis ke X dan X
membuat pukulan drop menuju sasaran bakul yang disediakan.
e.
Kumpulan yang mendapat jumlah bulu tangkis yang paling banyak dikira
pemenang.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Happy Go Lucky
a. Murid dibahagikan kepada kumpulan
b. Permainan bebas dan murid boleh menggunakan
semua pukulan tetapi mata hanya dikira sekiranya ada pukulan drop dilakukan.
c. Murid bermain bebas separuh gelanggang.
d. Masa diberi 5 minit.
e.
Kumpulan yang paling banyak melakukan pukulan drop dikira pemenang
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
PUKULAN JUNAM (SMASH)
Bertujuan mematikan rali dengan
cepat. Merupakan pukulan serangan dan bulu tangkis menjunam dengan cepat ke
gelanggang lawan.
A. Kemahiran Asas
• Permulaan hayunan raket ke
belakang bahu.
• Sebelum menyentuh bulu tangkis,
badan bengkok ke hadapan
• Titik sentuhan pada paras yang
tinggi dan ikut lajak.
• Luruskan badan dan kepala
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Tuju sasaran
a. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
b. Murid mengguna tangan membaling bulu tangkis
menjunam dengan cepat kearah kon.
c. Murid
yang paling banyak menengenai kon dikira pemenang
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Smash Bersasaran
a. Murid
dibahagikan kepada kumpulan
b. Murid di X membuat servis kepada O menggunakan
raket.
c. Membuat pukulan smash ke dalam gelung yang
disediakan
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Winner Stay 3 on 3
a. Perlawanan 3 sepasukan menggunakkan 5 hingga 7
point.
b. Pemenang akan meneruskan perlawanan dan yang
kalah akan diganti dengan kumpulan pemain yang lain
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
MENGHADANG (BLOCK)
Bertujuan untuk menghadang pukulan
menjunam, pukulan deras sisi (drive) ke hadapan atau tengah gelanggang. Sebagai
ganti bagi smash apabila bulu tangkis tidak dapat dipukul dengan baik semasa
menyerang.
A. Kemahiran Asas
• Berlari mengejar bulu tangkis.
• Raket di bawa ke belakang dan
separuh gerakan raket ke depan.
• Sentuhan bulu tangkis di depan
badan dan ikut lajak.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Membaling dan menghadang
a. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan X dan Y.
b.
Kumpulan X membaling bulu tangkis kepada O.
c. Kumpulan O menghadang bulu tangkis menggunakan
raket secara bergilir-gilir dalam kumpulan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Serang dan Hadang
a. Murid
dibahagikan kepada 2 kumpulan:
b. Seorang rakan membaling melepasi jaring dan
ahli kumpulan menghadang (blok) secara bergilir.
c. Kumpulan yang paling banyak melepasi jaring
dikira pemenang.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
Etika
Menghormati pegawai sukan dan pihak lawan
• Menjauhi sikap mementingkan diri dalam pertandingan
• Menjauhi sikap mementingkan diri dalam pertandingan
Nota
Ketangkasan
dalam permainan badminton amat penting bagi meningkatkan prestasi pemain.
Ketangkasan adalah keupayaan pemain mengubah haluan atau pergerakan dengan
pantas dan tepat melalui ruang.
.
Semak
cepat
Galeri
info
Temasya Olimpik di Rio de Janeiro, Brazil edisi ke-31
2016 , skuad badminton Malaysia berjaya memenangi 3 pingat perak menerusi acara
perseorangan lelaki (Datuk Lee Chong Wei), beregu campuran (Chan Peng Soon- Goh
Liu Ying), dan beregu lelaki (Tan Wee Kiong-Goh V Shem).Ini membuktikan
kejayaan Malaysia di temasya paling berprestij di dunia.
Istilah
penting.
Atack : Posisi melakukan pukulan serangan.
Backhand : Pukulan yang dilepaskan dengan posisi dada menghadap kebelakang dan punggung tangan menghadap ke depan. Pukulan ini menjadi trandmark dari Taufik Hidayat.
Backhand Smash : Pukulan Backhand yang dilakukan dengan keras dan menukik.
Backhand Dropshot : Pukulan backhand yang pelan dan menjatuhkan shutllecock di dekat net lawan.
Backcourt : Area lapangan yang berada di garis batas belakang.
Balk atau Feint : Setiap gerakan tipuan yang mengecoh lawan sebelum atau selama service.
Baseline : Garis batas belakang di akhir lapangan, sejajar dengan net.
Cross Backhand : Pukulan backhand silang.
Cross Dropshot : Pukulan pelan silang yang pelan cepat didepan net lawan.
Deuce : Posisi angka sama saat kedudukan seharusnya pada posisi set point atau game point sehingga harus mencari selisih 2 point lagi.
Cross Smash : Pukulan yang keras dan cepat dengan arah silang.
Defence : Posisi bertahan untuk mengembalikan serangan dari lawan.
Double : Sebuah pertandingan di mana ada dua pemain di masing-masing sisi yang berlawanan.
Drive : Pukulan cepat dan rendah yang membuat shuttlecock meluncur horisontal diatas net.
Drop atau dropshot : Pukulan pelan shuttlecock yang jatuh cepat didepan net lawan.
Fault : Kesalahan aturan main, baik melakukan service, penerimaan atau selama permainan.
Forecourt : Area lapangan depan, antara net dan garis service pendek.
Game Point : Angka terakhir yang diperlukan oleh satu pemain untuk menyelesaikan satu pertandingan.
Halfcourt Shot : Pukulan rendah di tengah lapangan, efektif digunakan untuk permainan double melawan formasi up-and-back.
Jumping Backhand Smash : Pukulan backhand sambil melompat. Pukulan yang jarang dilakukan oleh pemain manapun kecuali Taufik Hidayat.
Jumping Smash : Pukulan Smash keras yang dilakukan sambil melompat tinggi. Pukulan ini menjadi ciri khas Liem Swe King dan Hariyanto Arbi.
Jumping Dropshot : Pukulan Dropshot yang dilakukan sambil melompat.
pukulan bunuh: Pukulan cepat dan rendah
yang tidak dapat dikembalikan oleh lawan.
Net Shot : pukulan didepan net yang jatuh cepat dilapangan lawan.
Overhead : Pukulan kepada shuttlecock yang dilakukan dengan posisi raket berada di atas kepala. Lin Dan Tercatat sebagai pemain yang ahli dalam pukulan ini.
Rally : Sebuah urutan satu atau lebih stroke dimulai dengan layanan ini, sampai permainan berhenti dan menghasilkan point.
Receiving side : Sisi yang berlawanan sisi melayani servis.
Straight Set : Pertandingan yang langsung selesai dalam dua set langsung.
Smash : Pukulah Forehand yang keras dan cepat.
Net Shot : pukulan didepan net yang jatuh cepat dilapangan lawan.
Overhead : Pukulan kepada shuttlecock yang dilakukan dengan posisi raket berada di atas kepala. Lin Dan Tercatat sebagai pemain yang ahli dalam pukulan ini.
Rally : Sebuah urutan satu atau lebih stroke dimulai dengan layanan ini, sampai permainan berhenti dan menghasilkan point.
Receiving side : Sisi yang berlawanan sisi melayani servis.
Straight Set : Pertandingan yang langsung selesai dalam dua set langsung.
Smash : Pukulah Forehand yang keras dan cepat.
Lob
(badminton) Pukulan bertahan di mana bulu tangkis dihantar tinggi
ke belakang.
Pukulan junam
(drop short) Pukulan yang dilakukan dengan bulu tangkis melepasi
kawasan pihak lawan dan menghampiri jaring.
Servis tinggi Servis
dilakukan dengan pukulan kuat dengan bulu tangkis melambung tinggi hingga
sampai di garisan belakang. Boleh dilakukan secara forehand dan backhand
Soalan Struktur
1.IBF merupakan singkatan kepada……………………………………………………………
2.Nyatakan ukuran panjang
dan lebar gelanggang badminton
……………………………………………………………………………………………………..
3.Pergerakkan kaki amat
penting dalam permainan badminton. Bagi satu jenis latihan yang boleh membina
pergerakan kaki dengan cekap dan lincah dalam gelanggang permainan.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.
Nyatakan otot yang terlibat semasa melakukan kemahiran jumping smash.
………………………………………………………………………………………………………
5. Nyatakan langkah-langkah keselamatan yang perlu
diambil sebelum memulakan latihan badminton.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Nyatakan 4 fasa
Semasa membuat sesuatu pukulan atau stroke dalam
badminton,
i)…………………………………………………………………..
ii)…………………………………………………………………….
iii)……………………………………………………………………..
iv)…………………………………………………………………….
facebook,com
BalasPadam