BAB
4 BOLA TAMPAR
Bola tampar merupakan permainan dalam kategori jaring, (Bunker &
Thorpe, 1982). Menerusi kemahiran bola tampar di Tingkatan Satu, murid diberi pendedahan
kemahiran menyangga, mengumpan, servis, merejam, dan mengadang. Kandungan dalam
bidang ini membolehkan murid mengaplikasi prinsip mekanik dan konsep pergerakan
semasa bermain permainan kecil yang memberi fokus kepada penggunaan kemahiran
bola tampar.
Permainan
bola tampar diperkenalkan kira-kira 100 tahun dahulu. Permainan ini dipelopori
oleh William G.Morgan pada tahun 1895 di Holyoke. Massachusetts apabila beliau
mendapati corak permainan bola keranjang terlalu lasak bagi peringkat umur
pertengahan. Oleh itu, perlulah diwujudkan satu permainan yang tidak lasak
tetapi mirip bola keranjang.
William G.Morgan menamai permainan bentuk baru ini sebagai 'Mintonette'. Oleh
sebab bola yang dimainkan itu boleh melambung, nama permainan ini ditukar kepada
'volleyball' atau bola tampar. Pertukaran nama permainan ini menyebabkannya
semakin popular.
Pada tahun 1900, permainan bola tampar mula diperkenalkan di Kanada. Kemudian
permainan ini telah diperkenalkan di seluruh dunia misalnua negera Cuba pada
tahun 1905, Puerto Rico pada tahun 1909, Filipina pada tahun 1910, Uruguay pula
memperkenalkan permainan ini pada tahun 1912, diikuti oleh negara China pada
tahun 1913 dan Jepun pada tahun 1917.
Pada tahun 1947, Persekutuan Bola Tampar Antarabangsa ditubuhkan di Paris.
Kejohanan bola tampar sedunia diadakan pertama kali pada tahun 1949. Pada tahun
1964, bola tampar diterima sebagai satu acara yang dipertandigkan dalam Sukan
Olimpik.
Pertubuhan Pemuda Kristian (YMCA) berperanan memperkenalkan permainan bola
tampar di Malaysia, Pada tahun 1927, Liga Bola Tampar mula diperkenalkan di
Kuala Lumpur. Guru-guru Cina yang berpendidikan dari negara China juga
memperkenalkan permainan ini di sekolah-sekolah Cina. Langkah yang sedemikian
menyebabkan permainan ini lebih popular di kalangan masyarakat Cina.
Memandangkan permainan ini semakin popular, Persatuan Bola Tampar Amatur
Malaysia (MAVA) telah ditubuhkan pada tahun 1959 untuk menyusun aktiviti
tahunan di peringkat kebangsaan.
SEJARAH DAN PERKEMBANGAN
Permainan bola tampar telah
direka oleh Professor William G. Morgan (1870 – 1942) pada 9 Februari, 1895 di
Young Men’s Christian Association (YMCA) Holyoke, Massachusetts, Amerika
Syarikat. Permainan ini direka berdasarkan permainan tenis (jaring) dan bola
keranjang (bola), dan beliau menamakan permainan baru ini sebagai ”Mintonette”.
Pada tahun 1896, nama tersebut telah ditukar kepada “Volley Ball” setelah
cadangan dibuat oleh Professor Alfred T. Halstead, dan diterima oleh Morgan
dalam persidangan. Pada tahun 1952, Jawatankuasa Pentadbiran United States
Volleyball Association (USVBA) telah memutuskan supaya nama permainan ini dieja
sebagai satu perkataan, “Volleyball”. Persekutuan bola tampar antarabangsa
(Federation Internationale de Volleyball – FIVB) telah ditubuhkan pada tahun
1947. Kejohanan bola tampar sedunia bahagian lelaki yang pertama telah diadakan
di Prague pada tahun 1949 manakala Kejohanan bola tampar sedunia yang pertama
untuk wanita telah berlangsung di Paris pada tahun 1951. Pada tahun 1957, sukan
bola tampar telah diperkenalkan sebagai sukan berpasukan Olimpik dan
kemudiannya buat pertama kali dipertandingkan di Sukan Olimpik yang ke-18 di
Tokyo pada tahun 1964. Rusia berjaya dalam bahagian lelaki manakala pasukan
Jepun mendapat pingat emas dalam acara wanita. Pada masa ini, sukan Bola Tampar
ialah salah satu daripada lima jenis sukan antarabangsa yang terbesar di dunia.
FIVB kini mempunyai 220 negara yang menjadi ahli gabungan termasuk 53 dari
Afrika, 65 dari Asia, 56 dari Eropah, 34 dari NORCECA (North, Central America
and the Caribbean) dan 12 dari Amerika Selatan, telah merupakan persekutuan
sukan antarabangsa yang paling besar di dunia.
Kemahiran
MENYESUAIKAN
DIRI DENGAN BOLA
i. Menggunakan Bola Secara
Individu
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
1.
Satu tangan mengelecek bola. ( Kanan atau kiri )
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
2.
Mengguling bola dengan langkah gerakan sisi.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
3.
Putar bola antara kaki atau badan.
|
|
ii. Menggunakan Bola Secara
Pasangan
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
1.
Hantaran dada dan baring.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
2.
Bengkok belakang menghadapi kawan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
3.
Putar badan sambil melambung bola.
|
|
Servis bawah
bahu
Pukulan servis
bawah bahu merupakan servis yang tepat dan mudah dipelajari. Gaya servis ini
juga mengelakkan daripada faul servis.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
1.
Servis dari dekat beransur jauh.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
2.
Servis pada sasaran kiri dan kanan. Latih tubi
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
SERVIS ATAS (TENIS)
Servis jenis ini harus
diajar setelah pemain mahir dalam servis bawah tangan. Pergerakkan adalah lebih
kurang dengan servis bawah tangan tetapi kali ini bola dilambung tinggi dan
dipukul dengan gaya tenis.
A. Kemahiran Asas Kesalahan
Biasa
a. Bola dilambung terlalu
tinggi.
b. Bola dipukul dengan jari
c. Tangan tidak ikut lajak
d. Pergelangan tangan pada
tangan yang memukul bola tidak dikeraskan.
Servis atas tangan boleh
menghasilkan jenis bola terapung dengan memukul kuat pada bahagian tengah bola.
NOTA GURU
a. Bola dipukul pada
bahagian isi tapak tangan.
b. Bola dilambung antara 30
– 45 sm.
c. Ikut lajak setelah bola meninggalkan
tangan.
d. Tangan akan ikut lajak
setelah memukul bola. Kaki yang bengkok diluruskan.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
1.
Servis dari dekat beransur jauh.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
2.
Servis pada zon-zon kiri dan kanan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
3.
Servis pada kawasan servis.
•
2 pasukan berdiri di kawasan servis.
•
Seorang menjadi sasaran di sebelah gelanggang. Pemain yang membuat servis
akan beralih ke belakang untuk menunggu giliran kedua.
•
Pemain yang menjadi sasaran akan menangkap bola dan dihantarnya ke belakang
untuk kumpulan yang lain membuat servis
|
|
MENYANGGA
A. Kemahiran Asas
Dalam kemahiran ini terdapat
beberapa cara memegang tangan tetapi cara seperti dalam gambar rajah di bawah
amat disyorkan.
Pukulan
menyangga digunakan apabila bola berada di bawah paras mata. Kebanyakan pemain
belakang gelanggang menggunakan kemahiran ini sewaktu menerima bola servis atau
bola rejaman. Pukulan menyangga dilakukan supaya dapat memainkan bola dengan
tangan. Bahagian tangan yang sesuai untuk menyangga ialah antara tangan hingga
kesiku. Lutut perlu dibengkokkan untuk mendapatkan kuasa hayunan menyangga
dengan baik.
NOTA GURU
a. Jangan kuncikan jari-jari dan pastikan ibu
jari selari.
b. Kuncikan siku dan luruskan lengan serta
pergelangan tangan.
c. Mainkan bola pada
bahagian keras lengan iaitu di atas pergelangan tangan.
d. Kaki dibengkokkan dengan
sebelah kaki di depan dan sebelah lagi di belakang.
e. Selalu menghadap pada sasaran yang ingin
dihantarkan bola.
f. Bola dipukul dengan
meluruskan kaki dan lengan.
g. Jangan hayun tangan terlalu tinggi. Tangan
dan badan harus relaks dan bola dihantar tinggi.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
I.
Permainan “Tennis - Volley”
Cara
Permainan :
a.
Pasukan A mula dengan melambung bola ke pihak lawan B.
b.
Pemain pasukan B menangkap bola dengan sebelah tangan selepas bola melantun
sekali dan melambung bola kembali ke Pasukan A.
c. Mata diperoleh jika pihak lawan gagal
menangkap
Variasi:
Dengan
menggunakan dua belah tangan, menyangga bola sebelah tangan dan menyangga
bola dua tangan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
2.
Menyangga bola dalam bulatan
a.
Pecah dalam kumpulan, buat bulatan.
b. Cuba menyangga bola seberapa lama yang
boleh.
Variasi:
Dengan
sebelah/ dua belah tangan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
3.
Permainan eliminasi servis & menyangga
a.
2 pasukan sama bilangan pemain.
b.
Separuh ahli pasukan bertindak sebagai server dan separuh lagi sebagai
penerima servis.
c. Server melakukan servis mengikut giliran.
d. Kedua-dua pasukan melakukan servis
berselang-seli menggunakan servis bawah tangan.
e. Penerima servis cuba menyangga dan
menghantar bola ke pihak lawan.
f.
Pemain yang melakukan kesilapan 2/3 kali akan disingkirkan.
g.
seorang server akan mengambil tempat penerima servis.
h.
Permainan diteruskan sehingga semua pemain satu pasukan disingkirkan atau
mengikut masa yang ditetapkan, pasukan yang mempunyai pemain yang lebih ramai
dikira menang.
* Boleh menggunakan jaring atau tali untuk
membahagikan kedua-dua pasukan.
4.
Parachute Volleyball a. Gunakan kain/tuala/selimut pelbagai
|
|
MENGUMPAN
(SETTING)
A. Kemahiran Asas
Biasanya pukulan
mengumpan dilakukan pada sentuhan bola yang kedua. Kemahiran ini bertujuan
untuk memberi peluang rakan sepasukan membuat rejaman. Umpanan dibuat apabila
kedudukan bola melepasi paras kepala. Ketepatan masa amat diperlukan semasa
melakukan pukulan umpanan. Ini memberi peluang kepada sendi-sendi menyerap dan
mengekalkan kelajuan bola.
NOTA GURU
a. Jari dibuka dan ibu jari
ditarik ke belakang dalam bentuk segi tiga.
b. Bergerak di bawah bola
sebelum melakukan umpanan
c. Tangan dalam bentuk separuh bulat untuk
menyokong bola.
d. Bola ditolak keluar
e. Ikut lajak apabila bola dilepaskan
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
.
3 pemain berdiri dalam satu barisan antara jarak 3 meter.
Pemain
A mengumpan depan kepada B.
B mengumpan belakang kepada C.
C
mengumpan depan kepada A.
Aktiviti
ini berjalan secara berterusan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
.
2 kumpulan dalam barisan. Pemain kumpulan A akan mengumpan bola kepada pemain
kumpulan B dan sambil itu A akan berlari ke belakang pemain kumpulan B.
Pemain kumpulan B akan buat sedemikian setelah mengumpan bola. Umpanan
sedemikian dilakukan secara berterusan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Membuat
umpanan di tepi jaring bagi tujuan pemain membuat rejaman.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
MENGADANG
Kemahiran Asas
Dalam permainan bola tampar, kemahiran
mengadang merupakan satu kemahiran yang susah diajar dan dipelajari. Sungguhpun begitu, kemahiran ini juga penting untuk
menghadang rejaman. Halangan dilakukan oleh dua atau 3 orang pemain hadapan
dari pasukan yang bertahan. Pemain-pemain tersebut akan melonjak dan cuba
menghalang bola yang direjam dengan kedua-dua belah tangan.Kejayaan
untuk melakukan hadangan yang baik bergantung kepada beberapa faktor seperti
ketinggian pemain, kelajuan bola yang diumpan oleh pihak lawan, gaya perejam
lawan, keupayaan lompatan pemain sendiri dan juga pihak lawan serta susunan
serangan lawan. Mengadang adalah kurang digunakan dalam permainan peringkat
rendah. Hal ini kerana bola yang tidak konsisten. Oleh yang demikian, kemahiran
ini jarang digunakan. Keadaan ini akan berlainan dalam permainan peringkat
tinggi kerana kemahiran mengadang akan menentukan kejayaan sesuatu pasukan.
NOTA GURU
a. Gunakan gerakan sisi
semasa membuat pergerakan sepanjang jaring untuk pemain baharu.
b. Pastikan pemain sentiasa
mengangkat tangan pada paras bahu semasa hendak membuat hadangan.
c. Sentiasa memerhatikan
bola.
d. Lompat menegak dan jangan menyentuh jaring
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
1.
Susun 4 pemain atas bangku dengan memegang bola pada ketinggian yang berbeza.
Seorang pemain akan membuat hadangan dengan menyentuh semua bola dengan
pergerakan sisi. Ulangan bilangan kali ditentukan oleh jurulatih.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
2.
Kombinasi umpanan, rejaman dan hadangan. Pemain B akan mengumpan kepada
pemain A yang akan merejam bola itu. Pemain C cuba membuat hadangan.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
.3.
Melompat dan mengadang berpasangan Perejam melompat dengan memegang bola atas
jaring. Pengadang melompat dan menekan bola ke bawah. Variasi: Perejam
bergerak ke kiri atau ke kanan dan melompat dengan bola atas jaring,
pengadang bergerak mengikut perejam dan melompat untuk megadang.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
|
|
MEREJAM
(SPIKING)
Rejaman ialah
memukul bola dengan pantas ke dalam gelanggang lawan. Tujuan rejaman ialah
untuk mematikan servis di dalam gelanggag lawan. Cara ini dianggap satu cara
menyerang pihak lawan. kemahiran merejam memerlukan lonjakan melebihi paras
jaring. Semasa di udara pula, badan perlulah dibengkokkan dan memukul bola.
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
Lambung
bola dan merejam ke lantai dan menangkap bola setelah dilantun dari dinding.
Variasi
.
Ulang aktiviti di atas. Kali ini bola dilambung oleh seorang rakan. Perejam
merejam bola menggunakan teknik rejaman.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
.
Merejam pada sasaran dengan bola dilambung oleh rakan. Pastikan teknik
rejaman adalah betul.
|
|
Aktiviti
|
Gambar rajah
|
.
2 barisan pemain. Satu barisan menjadi pengumpan dan satu lagi menjadi
perejam. Selepas mengumpan bola, pengumpan akan menjadi perejam dan perejam
pula akan merejam kepada sasaran yang ditetapkan. Kemudiaan bola dikutip oleh
perejam dan mengalih tugas sebagai pengumpan
|
|
PERTIMBANGAN
UNTUK LATIHAN
i. Tahap murid: Aktiviti sukan yang dijalankan
perlu bersesuaian dengan tahap umur dan keupayaan murid.
ii. Bilangan murid: Guru harus mengetahui
bilangan murid yang akan menyertai aktiviti ini supaya dapat menyediakan
peralatan yang mencukupi dan ruang latihan yang bersesuaian.
iii. Langkah-Langkah Keselamatan:
Antara langkah keselamatan
yang perlu diambil perhatian oleh guru ialah:
• Tahap kesihatan murid;
• Memanaskan badan sebelum
aktiviti dan gerak kendur dilakukan selepas aktiviti;
• Pakaian dan kasut yang
sesuai dengan aktiviti; dan
• Peralatan dan kemudahan
yang digunakan dalam keadaan baik dan selamat.
iv. Tempat Latihan:
Ruang latihan yang sesuai dan selamat.
v. Kemudahan peralatan:
Merancang jumlah dan jenis-jenis peralatan
yang perlu digunakan semasa aktiviti; contoh : kon, bola segar dan tali.
vi. Masa latihan:
Masa yang diperuntukan untuk
aktiviti sukan adalah seperti berikut:
• Sekolah Rendah 60
minit/minggu • Sekolah Menengah 90 minit/minggu
Etika
Pemain perlu menghindarkan diri beremosi negatif
seperti kesakitan, kerisauan, perasaan bersalah, kebosanan, dan kemarahan untuk
melahirkan suasana bermain dan pembelajaran yang selesa dan baik.
Nota
Semak
cepat
Galeri
info
Lazimnya tindakan menghadang diamalkan untuk menentang
rejaman oleh pihak lawan. Hadangan yang berkesan akan menyebabkan bola mati
dalam gelanggang pihak yang membuat rejaman.
Istilah
penting.
Menyangga
(bola tampar)
Hantaran bawah
tangan, hantaran ini dilakukan pada aras bawah tangan yang menggunakan
kedua-dua belah tangan.
- Serve: ialah istilah atau bahasa yang digunakan pada
waktu pukulan pertama.
- Out-Ball: adalah istilah atau bahasa yang digunakan
jika bola voli keluar dari batas lapangan.
- Over-Ball: adalah istilah atau bahasa yang digunakan
ketika bola pindah kepihak lawan, maksudnya giliran pihak versus atau kita
yang melakukan servis.
- Block: Yang dimaksud dengan block di sini ialah istilah
atau bahasa yang digunakan buat membendung atau menghalang pukulan smash
dari lawan.
- Change of Court: adalah istilah pada waktu pertukaran
tempat.
- Change of position: Ialah istilah pada waktu pertukaran
pemain dan setelah terjadi pukulan servis.
- Cover Close: Adalah istilah yang digunakan buat menutup
daerah sendiri dengan rapat, biasanya sebab adanya agresi versus yang
bertubi-tubi.
- Cover for Attact atau Cover for deverence: Adalah
istilah buat menutup daerah sendiri ketika diserang oleh lawan.
- Deciding game: Adalah istilah yang dipakai pada waktu
pertandingan penentuan.
- Deciding set: Adalah istilah yang dipakai pada waktu
akhir pertandingan yang menentukan, biasanya pada akhir penentuan.
- Double Fault: Adalah istilah yang dipakai sebab adanya
kesalahan bersama.
- Double hit: Adalah istilah yang digunakan buat pukulan
ganda yang dilakukan oleh salah seorang pemain.
- Driving Service: Adalah istilah yang diberikan kepada
bola servis yang bergerak melengkung dengan keras berada tepat diposisi
atas net.
- Dum Play:: Adalah istilah buat bola tipuan pen-smash
yang dipukul pelan.
- Floating Servise: Adalah istilah yang digunakan pada
pukulan servis dengan arah yang bergelombang.
Soalan struktur
1. Bagaimana memenangi mata
dalam pertandingan bola tampar?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Bagaimana mempertahankan
ruang di kawasan sendiri?
.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.Apakah yang dimaksudkan
dengan servis?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.Kemahiran mengumpan dalam
permainan bola tampar bertujuan……………………
………………………………………………………………………………………………….
5.Semasa melakukan servis dalam permainan bola tampar.Apakah otot-otot utama yang digunakan?
i)………………………………..
ii)………………………………
iii)……………………………….
6.Apakah peranan pemain “libero” dalam permainan bola tampar ?
………………………………………………………………………………
Tiada ulasan:
Catat Ulasan