Selasa, 27 Disember 2016

PJK tingkatan 1 KKSM bola jaring




BAB 4 BOLA JARING
Bola jaring merupakan permainan dalam kategori serangan, (Bunker & Thorpe, 1982). Menerusi kemahiran bola jaring di Tingkatan Satu, murid diberi pendedahan kemahiran menghantar, menerima, gerak kaki, mengadang, dan mengacah. Kandungan dalam bidang ini membolehkan murid mengaplikasi prinsip mekanik dan konsep pergerakan semasa bermain permainan kecil yang memberi fokus kepada
penggunaan kemahiran bola jaring.

Pendahuluan
Bola Jaring merupakan permainan yang dimainkan oleh dua pasukan. Permainan ini melibatkan kemahiran asas seperti menghantar dan menerima bola, pergerakan, mengelak, menghadang dan menjaring.

Sejarah
Permainan bola jaring merupakan sukan yang dimainkan dalam kalangan wanita. Perkembangan yang pesat dalam sukan ini telah meletakkannya sebagai salah satu sukan bertaraf antarabangsa yang diminati khasnya di negara-negara Komanwel. Dr. James Naismith, seorang rakyat Kanada, telah memperkenalkan sukan ini sebagai sukan dalaman di Amerika Syarikat dalam tahun 1891. Beliau menggunakan bola yang besar supaya mudah untuk menerima dan menghantar serta tidak boleh berlari dengan bola. Bakul dipasang di tempat tinggi sebagai gol. Dr. James Naismith menetapkan tiga belas (13) undang-undang bagi permainan ini.
 Permainan ini bertambah popular apabila jaring diperkenalkan dan undangundang serta aspek kemudahan dimurnikan. Bola Jaring (atau asalnya dikenali sebagai bola bakul/basket ball) dibawa ke England dari Amerika Syarikat oleh Dr. Toles semasa beliau melawat Kolej P.T. Osterberg dalam tahun 1895. Beliau memperkenalkan permainan ini dengan cara menjaringkan bola ke dalam bakul sampah. Pasukan Madam Osterberg mendapat reputasi antarabangsa melalui Kolej Dartford.
 Pada tahun 1897, bola jaring dimainkan di atas padang rumput di seluruh United Kingdom. Kawasan atau zon gelanggang terbahagi kepada tiga. 2. Sejarah awal bola jaring di Malaysia Pada asalnya, bola jaring telah diperkenalkan di Tanah Melayu oleh mubaligh-mubaligh Kristian dari England kepada murid-murid Sekolah Rendah Inggeris di negeri-negeri Selat pada zaman pemerintahan British.

 Pada lewat 1960-an, Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) ditubuhkan dan di bawah kepimpinan Pengerusi Teknik Puan Teh Gin Sooi, bola jaring mula berkembang dengan meluas. Dari 1970-an hingga lewat 1980-an, bola jaring di Malaysia telah dimainkan dalam kalangan wanita di sekolah, kolej, universiti serta jabatan kerajaan dan kelab.
 Persatuan Bola Jaring Selangor adalah merupakan persatuan pertama yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftar pada awal 1970-an. Keadaan ini diikuti oleh beberapa negeri lain seperti Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Pahang. Kesemua persatuan-persatuan negeri ini bergabung dengan Persatuan Bola Jaring Malaysia (PBJM).
Persatuan Bola Jaring Malaysia (PBJM) telah ditubuhkan pada 21 Mac 1978 di bawah naungan Almarhumah Ke bawah DYMM Tengku Ampuan Pahang. PBJM mempunyai 17 ahli gabungan yang terdiri daripada 14 ahli gabungan dari negerinegeri dan 3 ahli gabungan dari bukan negeri iaitu Polis Diraja Malaysia, Angkatan Tentera Malaysia dan Tenaga Nasional Berhad. PBJM telah bergabung dengan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) sejak tahun 1980 dan dengan Persekutuan Bola Jaring Antarabangsa (IFNA) bermula dari tahun 1982.
 Malaysia merupakan salah satu ahli pengasas Persekutuan Bola Jaring Asia yang ditubuhkan pada tahun 1985. Aktiviti utama PBJM adalah untuk menganjurkan kejohanan bola jaring pada peringkat kebangsaan. Dua kejohanan tahunan yang diadakan pada peringkat kebangsaan ialah Kejohanan Bola Jaring Kebangsaan dan Kejohanan Bola Jaring Bawah 21 Tahun. Kejohanan Bola Jaring Kebangsaan (KBJK) telah diadakan sejak tahun 1979. Kejohanan ini terbuka kepada semua ahli gabungan. Kejohanan Bola Jaring Bawah 21 Tahun bermula pada tahun 1984.

Kemahiran
Pelbagai jenis hantaran boleh dilakukan sama ada menggunakan sebelah tangan atau kedua-dua belah tangan. Cara melakukan hantaran bergantung  kepada kedudukan rakan yang akan menerima bola.  Jenis hantaran yang biasa dilakukan ialah hantaran aras dada, hantaran aras bahu, hantaran atas kepala, hantaran sisi dan hantaran lantun.

i) Hantaran Aras Dada
Hantaran aras dada dilakukan dengan menggunakan kedua-dua belah tangan. Tujuan melakukan hantaran aras dada adalah untuk membuat hantaran cepat dan tepat pada jarak yang dekat.

Teknik melakukan hantaran aras dada
·                     Kedudukan bersedia. Berdiri dengan sebelah kaki di hadapan. 
·                     Pegang bola dengan kedua-dua belah tangan hampir ke dada, jaring menghala ke atas dan kedua-dua ibu jari di belakang bola. 
·                     Kaki belakang melangkah ke arah hantaran. Sambil itu luruskan tangan dan tolak bola dengan pergelangan tangan dan ibu jari ke sasaran pada aras dada. 
·                     Ikut lajak.







Aktiviti
Gambar rajah
1. Partnership
Organisasi
• 6 orang murid (berpasangan)
• 3 biji bola Prosedur
• X1/ X3/ X5 menghantar bola aras dada kepada X2/ X4/ X6 dan menerimanya semula.
 • Perlakuan berterusan sehingga hantaran dibuat sebanyak 5 kali setiap murid.




Aktiviti
Gambar rajah
3. Bola bertiga
Organisasi
• 3 orang murid
 • 2 bola Prosedur
• X2 akan menghantar bola aras dada kepada X1 dan X1 menghantar semula kepada X2.
 • Lakuan diulang dengan X3.
• Aktiviti berterusan sehingga 5 ulangan setiap orang (X2 / X3).
• Lakuan diteruskan dengan X2 menggantikan tempat X1 sebagai penghantar.



Aktiviti
Gambar rajah
2. End Ball
Organisasi
• 14 orang murid (7 vs7)
• 2 gelung rotan
• 1 bola
• Kawasan bertanda Prosedur
• 6 murid dalam kawasan dan seorang di dalam gelung
• Murid yang di dalam kawasan akan membuat hantaran aras dada antara satu sama lain
• Pasukan X/O perlu menghantar bola kepada ahli X/O yang berada di dalam gelung (end ball ) • Murid yang berada di dalam gelung tidak boleh keluar dan menerima bola
• Setiap bola yang diterima diberi 1 mata
• Pasukan yang mengumpul mata terbanyak dikira sebagai pemenang




ii) Hantaran Aras Bahu
Hantaran aras bahu dilakukan dengan sebelah tangan. Hantaran ini bertujuan untuk membuat hantaran laju dan tepat pada jarak jauh.
Teknik melakukan hantaran aras bahu
·                     Kedudukan bersedia. Berdiri dengan sebelah kaki di hadapan. 
·                     Pegang bola pada aras bahu dengan sebelah tangan. 
·                     Badan mengiring ke sisi, bawa bola ke belakang. 
·                     Angkat tumit kaki belakang. 
·                     Tolak bola ke hadapan dengan bantuan bahu, siku, pergelangan tangan dan jari-jari. 
·                     Ikut lajak.

Aktiviti
Gambar rajah
Triangle Ball
 Organisasi
• 2 pasukan (6 vs 6 ), X dan Y
• 5 gelung
 • 1 biji bola Prosedur
• X bertindak sebagai pembaling dan Y sebagai pemadang.
• Pembaling berdiri di home base untuk menerima bola daripada pitcher dan menghantar bola ke long plate atau left plate atau right plate
 • Bola yang dihantar tepat ke sasaran dan pemadang yang berada di dalam plate berjaya menyambut bola maka mata akan diberikan seperti berikut: a. Long plate – 3 mata b. Left/right plate – 2 mata c. Peraturan
• Sekiranya pemadang yang berada di luar plate berjaya memintas bola, maka pembaling tersebut akan terkeluar.
 • Pembaling dan pemadang akan bertukar apabila tiga pemain terkeluar dalam setiap perlawanan
• Permainan akan tamat berdasarkan berapa pusingan yang ditetapkan oleh guruTriangle Ball Organisasi
• 2 pasukan (6 vs 6 ), X dan Y
 • 5 gelung
• 1 biji bola Prosedur
• X bertindak sebagai pembaling dan Y sebagai pemadang.
 • Pembaling berdiri di home base untuk menerima bola daripada pitcher dan menghantar bola ke long plate atau left plate atau right plate
• Bola yang dihantar tepat ke sasaran dan pemadang yang berada di dalam plate berjaya menyambut bola maka mata akan diberikan seperti berikut: a. Long plate – 3 mata b. Left/right plate – 2 mata c. Peraturan
 • Sekiranya pemadang yang berada di luar plate berjaya memintas bola, maka pembaling tersebut akan terkeluar.
• Pembaling dan pemadang akan bertukar apabila tiga pemain terkeluar dalam setiap perlawanan
• Permainan akan tamat berdasarkan berapa pusingan yang ditetapkan oleh guru



Aktiviti
Gambar rajah
Hantaran Bahu
 Organisasi
• 10 orang murid (5 vs 5)
• Kawasan yang bertanda
• 1 biji bola Prosedur
• Pasukan X akan mulakan permainan dengan membuat hantaran aras bahu antara satu sama lain di kawasan A.
 • Selepas 3 hantaran, pemain pasukan X akan cuba menghantar bola kepada pemain X di kawasan B.
• Sekiranya pemain X di kawasan B berjaya menangkap bola, 1 mata akan diberikan.
 • Pasukan Y perlu merebut bola, sekiranya berjaya pasukan Y akan melakukan hantaran.





iii) Hantaran Atas Kepala

Hantaran atas kepala dilakukan dengan menggunakan kedua-dua belah tangan. Hantaran ini digunakan untuk melambungkan bola tanpa dapat dicapai oleh pemain  lawan.

Teknik melakukan hantaran atas kepala.

·                     Kedudukan bersedia. Berdiri dengan sebelah kaki di hadapan 
·                     Pegang bola dengan kedua-dua belah tangan tinggi di atas kepala. 
·                     Ledingkan badan ke belakang sedikit. 
·                     Bengkokkan siku dan bawa bola ke hadapan kepala. Sambil itu tolak bola ke hadapan dengan meluruskan tangan. 
·                     Ikut lajak.

Aktiviti
Gambar rajah
Tembok Lob
 Organisasi
• 18 orang murid (9 vs 9)
• 1 bola
• 8 gelung Prosedur
• Permainan akan dimulakan dalam bulatan tengah
• Pasukan X/O yang memulakan permainan akan membuat hantaran lob kepada rakan sepasukan sehingga sampai kepada kawan yang berada di dalam gelung.
• Sekiranya X/O yang di dalam gelung berjaya menangkap bola, 2 mata akan diberikan.
• Permainan akan dimainkan semula oleh pasukan O/X.
• Hantaran tengah diambil secara bergilir-gilir.
 • Masa 3 minit





Aktiviti
Gambar rajah
Mematikan pihak lawan
Organisasi
• 2 pasukan, X dan O
• Bilangan murid sama banyak
• 1 biji bola Prosedur
• Pasukan perlu membuat hantaran ke kawasan kosong di pihak lawan dengan hantaran lob.
 • Pemain yang tidak berjaya menerima hantaran dengan kemas di kira ‘mati’ dan beliau dikehendaki keluar gelanggang.
• Pasukan yang mempunyai pemain yang paling ramai dalam gelanggang dikira menang.




iv) Hantaran Sisi

Hantaran sisi dilakukan untuk membuat hantaran cepat menggunakan sebelah tangan atau kedua-dua belah tangan.

Teknik melakukan hantaran sisi menggunakan kedua-dua belah tangan

·                     Kedudukan bersedia. Berdiri dengan sebelah kaki di hadapan. 
·                     Bengkokkan sedikit lutut hadapan, bawa bola dengan kedua-dua belah tangan ke belakang. 
·                     Luruskan kaki hadapan dan bengkokkan lutut belakang. Sambil itu ayunkan tangan ke hadapan dan tolak bola ke sasaran. 
·                     Ikut lajak.
Aktiviti
Gambar rajah
Bola Matahari
 Organisasi
• 8 orang murid
• 1 biji bola Prosedur
• Bola dihantar pada sisi aras bawah secara silang dalam bulatan
• X1 - X5, X5 - X8, X8 - X4, X4 - X7, X7 - X3, X3 - X6, X6 - X2, X2 - X5
 • Lengkap satu pusingan, set kedua dimulakan dengan cara yang sama di atas
• Aktiviti selesai selepas 5 ulangan set




Aktiviti
Gambar rajah
Target Ball Organisasi
 • 1 pasukan 6 orang murid
• 3 gelung
• 3 bola Prosedur
• X bertindak sebagai pembaling dan Y sebagai pemegang gelung.
• X1 akan membuat hantaran sisi  bawah melalui gelung kepada X4 dan X4 akan membuat hantaran kepada X2.
• Sekiranya bola berjaya memasuki gelung dan disambut oleh rakan, 1 mata diberikan.
• Permainan akan tamat untuk apabila semua pasukan selesai membuat hantaran untuk 3 pusingan
• Bilangan pusingan bergantung kepada guru dan kesesuaian masa
• Pasukan yang menjatuhkan skitel terbanyak akan dikira sebagai pemenang
• Permainan tamat setelah keempat skitel berjaya dijatuhkan



v) Hantaran Lantun

hantaran lantun digunakan apabila pemain lawan terlalu hampir atau terlalu ramai permain berhampiran.

Teknik melakukan hantaran lantun

·                     Kedudukan bersedia. Berdiri dengan sebelah kaki di hadapan. 
·                     Pegang bola dengan kedua-dua tangan dan bawa bola ke aras pinggang. 
·                     Pindahkan berat badan ke kaki hadapan. 
·                     Luruskan tangan dan tolak bola rendah dengan kuat. 
·                     Ikut lajak.

Aktiviti
Gambar rajah
Lantun Berpasangan
Organisasi
• 2 orang murid
• 1 biji bola Prosedur
 • X1 melantun bola kepada X2, X2 menerima dan melantun bola kepada X1 semula (tangan kanan)
• Lakuan diulang lima kali (bergantung kepada guru)
• Aktiviti diulang dengan menggunakan tangan kiri sebanyak lima ulangan
• Aktiviti diulang dengan menggunakan dua belah tangan




Aktiviti
Gambar rajah
1. Menuju sasaran
Organisasi
• 6 orang murid berbentuk bulatan (X)
• 6 orang murid dalam bulatan (O)
 • 1 biji bola Prosedur
• X1 – X6 melantun bola ke dalam bulatan ke arah sasaran murid yang di dalam bulatan
 • Murid yang terkena bola akan terkeluar
• Jika semua murid terkena bola, maka kedua-dua pasukan akan bertukar tempat dan peranan • Masa yang diperuntukkan kepada setiap pasukan ialah 3 minit
 • Markah yang dikira berdasarkan kepada berapa ramai sasaran yang kena. Setiap sasaran bernilai 2




b) Menerima Bola

Kemahiran menerima bola memerlukan koordinasi mata dan tangan yang baik.

Teknik menerima bola

·                     Mata sentiasa memandang ke arah bola datang. 
·                     Berdiri dengan sebelah kaki di hadapan. 
·                     Hulurkan tangan ke hadapan dengan jari dan kedu-dua tapak tangan          menghadap satu sama lain. 
·                     Terima bola dengan ibu jari sentiasa di belakang bola. 
·                     Semasa bola menyentuh jari, bengkokkan siku, bawa bola ke badan. 
·                     Semasa menerima bola, pindahkan berat badan ke kaki belakang.

Aktiviti
Gambar rajah
End Ball
Organisasi
• 14 orang murid (7 vs7)
 • 2 gelung rotan
• 1 bola
• Kawasan bertanda Prosedur
 • 6 murid dalam kawasan dan seorang di dalam gelung
• Murid yang di dalam kawasan akan membuat hantaran  antara satu sama lain
• Pasukan X/O perlu menghantar bola kepada ahli X/O yang berada di dalam gelung (end ball ) • Murid yang berada di dalam gelung tidak boleh keluar dan menerima bola
• Setiap bola yang diterima diberi 1 mata
• Pasukan yang mengumpul mata terbanyak dikira sebagai pemenang





Aktiviti
Gambar rajah
Bola Gol
Organisasi
• 2 pasukan
• 1 biji bola
• 2 gelung rotan Prosedur
• Setiap penjaga gol berdiri dalam gelung rotan di hujung kawasan permainan.
• Murid-murid lain bebas bergerak dalam kawasan permainan seperti dalam gambar rajah. • Pasukan perlu menghantar bola kepada ahli pasukan dan penjaga gol.
 • Penjaga gol tugasnya menerima bola dari rakan sepasukan tanpa keluar dari gelung.
 • 1 mata diberi pada pasukan yang dapat menerima bola dengan kemas.
• Permainan diteruskan dengan penjaga gol menghantar bola ke tengah kawasan permainan. • Tukar penjaga gol.




c) Mengelak

Mengelak ialah kemahiran yang membolehkan seseorang pemain bebas daripada kawalan pemain lawan dan berpeluang untuk melakukan tindakan selanjutnya. Cara mengelak seharusnya tidak melanggar undang-undang permain. Terdapat beberapa asas mengelak, iaitu

i)                    Berlari ke arah yang sesuai
ii)                  Berlari laju dan berhenti dengan mengejut.
iii)                Berlari perlahan-lahan dan tukar kepada berlari laju.
iv)                Mengacah dan bergerak ke suatu arah (mengelak acan).

Teknik mengelak acan

·                     Berada dalam kedudukan bersedia. 
·                     Bongkokkan badan ke satu arah untuk mengelirukan pemain lawan, kemudian bergerak ke arah bertentangan.

Aktiviti
Gambar rajah
Mengelak Berpasangan
Organisasi
• 2 orang murid Prosedur
• X sebagai pengadang dan berdiri statik
• X1 mengacah ke kanan dan keluar ke kiri
• Lakuan diteruskan lima kali kanan dan lima kali kiri
• Aktiviti diteruskan X1 bertindak sebagai pengadang dan X sebagai pengacah



Aktiviti
Gambar rajah
Anak ayam
Organisasi
• 5 orang murid
• 4 orang (X), 1 orang (O) Prosedur
• X1/X3 bertindak sebagai ibu ayam (berdiri di hadapan) dan X2/X4 bertindak sebagai anak ayam (berdiri di belakang)
• O sebagai penangkap ayam akan cuba menangkap anak ayam dan anak ayam perlu mengelak supaya tidak tertangkap
• Ibu ayam (X1/X3) cuba untuk mengadang anak ayam daripada tertangkap
• Jika X2/X4 tertangkap, O akan menggantikan tempat tersebut
• Tempoh masa aktiviti ditentukan oleh guru




d) Menghadang

Menghadang adalah asas bertahan. Kemahiran ini bertujuan untuk menghalang pemain lawan daripada menerima bola, melakukan hantaran dan menjaring gol. Bagaimanapun, pemain tertakluk kepada undang-undang dan peraturan. Terdapat empat posisi asas menghadang iaitu;
i)                    Berdiri menghadap permain lawan.
ii)                  Berdiri membelakangkan pemain lawan.
iii)                Berdiri di sisi pemain lawan.
iv)                Berdiri di belakang pemain lawan.

Aktiviti
Gambar rajah
Mengadang Bertiga
 Organisasi
• 3 orang murid
• 1 biji bola Prosedur
• X1 memegang bola
• X2 berdiri di hadapan dalam jarak tiga kaki
• X1 cuba menghantar bola kepada X3
• X2 mengadang dan mendapatkan bola
 • Lakuan diteruskan sehingga X2 membuat 10 kali percubaan dan diganti oleh X3 sebagai pengadang
• Aktiviti selesai apabila X1 menjadi pengadang



Aktiviti
Gambar rajah
Triangle Intercept
Organisasi
• 4 orang murid
• 1 biji bola Prosedur
• Pemain pertahanan (D) sebagai pengadang
• A, B dan C akan membuat hantaran antara satu sama lain
• D cuba memintas bola yang dihantar.
• Sekiranya D berjaya mendapatkan bola, pemain yang gagal membuat hantaran akan menggantikan tempatnya.
• Aktiviti diteruskan selama 5 minit




e) Gerak Kaki

Dalam permainan bola jaring, ketangkasan pemain adalah sangat penting. Ketangkasan pergerakan memerlukan kemahiran  gerak kaki tanpa melanggar undang-undang permainan. Kemahiran gerak kaki penting semasa seseorang itu menerima bola sebelum dihantar kepada rakan, sebelum menjaringkan gol atau semasa menangkap bola di udara. Gerak kaki yang dibenarkan olah undang-undang adalah dalam keadaan berikut:

i)                    Semasa menerima bola dan kedua-dua belah kaki di atas tanah.
ii)                  Setelah menerima bola dan mendarat dengan kedua-dua belah kaki.
iii)                Setelah menerima bola dan mendarat dengan sebelah kaki.
iv)                Semasa menerima bola dan berpaksi pada sebelah kaki.

Aktiviti
Gambar rajah
Tarian gerak kaki
Organisasi
• 5 orang (dalam bulatan)
• Guru akan beri isyarat‘mula’dan ‘berhenti’ Prosedur
• Sekumpulan murid bersedia dalam bulatan menghadap ke dalam
• Melakukan gerakan dengan dua belah kaki seperti berikut:
• Ke kanan (2 kali)
• Ke kiri (2 kali)
• Ke hadapan (2 kali)
• Ke belakang (2 kali)
• Lonjak ke atas dengan kedua-dua tangan lurus ke atas
• Lakuan dibuat dengan sebutan irama “kanan; kanan’ kiri; kiri, depan; depan, belakang; belakang; up “
• Aktiviti diteruskan selama 2 minit dan ulang beberapa kali mengikut masa yang ditetapkan oleh guru



Aktiviti
Gambar rajah
Berlari dan mendarat
Organisasi
• 6 orang (1 barisan)
• Guru akan beri isyarat‘mula’dan ‘berhenti’ Prosedur
 • X1 – X6 akan berlari ke arah guru mengikut arah dalam rajah
• Berlari tiga langkah, melompat dan mendarat dengan dua belah kaki seperti berikut:
• “Kanan-kiri-kanan-lonjak-mendarat”
 • Aktiviti diulang semula dengan“Kiri- kanan-kiri-lonjak-mendarat”
• Lakuan diteruskan sehingga semua murid telah bertukar gerakan dengan kaki kanan dan kiri
 • Ulangan bergantung kepada kesesuaian masa aktiviti




f) Menjaring

Kemahiran menjaring adalah penting kerana kemenangan sesebuah pasukan ditentukan oleh jumlah jaring. Jaringan dikira apabila penjaring gol atau penyerang gol berjaya memasukkan bola ke dalam jaring. Setelah menerima hantaran dan tidak melanggar undang-undang gerak kaki, penjaring dibenarkan melakukan jaringan dalam kedudukan berikut:

i)                    Menjaring pada kedudukan statik.
ii)                  Melangkah setapak ke hadapan dan menjaring.
iii)                Melangkah setapak ke belakang dan menjaring.
iv)                Melangkah setapak ke sisi dan menjaring.
v)                  Melompat dan menjaring.

Menjaring pada kedudukan statik menggunakan sebelah tangan adalah teknik asas menjaring. Bagaimanapun, menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan boleh juga dilakukan.

Teknik  menjaring pada kedudukan statik

·                     Kedudukan bersedia. Berdiri, sebelah kaki di hadapan. 
·                     Pegang bola dengan kedua-dua belah tangan. 
·                     Jari dibuka dan melengkung, ibu jari di belakang bola. 
·                     Bengkokkan siku dan bawa bola ke atas kepala sambil membengkokkan lutut. 
·                     Luruskan lutut, tolak bola ke sasaran dengan meluruskan tangan dan dibantu oleh pergelangan tangan serta jari-jari. 
·                     Ikut lajak.

Aktiviti
Gambar rajah
Berpasangan
Organisasi
• 2 orang murid
• 1 biji bola
 • Tiang gol Prosedur:
• X2 akan bertindak sebagai penghadang, tidak bergerak, hanya berdiri dan mengangkat kedua-dua tangan ke atas menghadap tiang gol.
• X1 akan melambung bola dan flik ke arah gelung (jarak 3 meter)
• X1 dan X2 bertukar tempat selepas setiap 5 ulangan dibuat
• Jarak dan kedudukan boleh dipelbagaikan mengikut




1 PERTIMBANGAN UNTUK LATIHAN.
i. Tahap murid:
Aktiviti sukan yang dijalankan perlu bersesuaian dengan tahap umur dan keupayaan murid.
ii. Bilangan murid:
Guru harus mengetahui bilangan murid yang akan menyertai aktiviti ini supaya dapat menyediakan peralatan yang mencukupi dan ruang latihan yang bersesuaian.
 iii. Langkah-Langkah Keselamatan:
 Antara langkah keselamatan yang perlu diambil perhatian oleh guru ialah:
 • Tahap kesihatan murid;
• Memanaskan badan sebelum aktiviti dan gerak kendur dilakukan selepas aktiviti;
 • Pakaian dan kasut yang sesuai dengan aktiviti; dan
 • Peralatan dan kemudahan yang digunakan dalam keadaan baik dan selamat.
 iv. Tempat Latihan: Ruang latihan yang sesuai dan selamat.
 v. Kemudahan peralatan:
Merancang jumlah dan jenis-jenis peralatan yang perlu digunakan semasa aktiviti; contoh : kon, bola segar dan tali.
 vi. Masa latihan:
Masa yang diperuntukkan untuk aktiviti sukan adalah seperti berikut:
 • Sekolah Rendah 60 minit/minggu • Sekolah Menengah 90 minit/minggu
vii. Guru perlu memahami bahawa:
• Murid kurang menguasai kemahiran motor halus (fine motor skills);
• Pergerakan murid merupakan aksi keseluruhan tubuh badan dengan tumpuan kepada sasaran adalah minima;
 • Murid mempunyai sumber tenaga yang rendah tetapi minat yang mendalam;
• Murid sedang membina kordinasi dan masih kekok dalam pergerakan; • Murid mendapat keseronakan dari penyertaan;
• Aksi murid bukan secara automatik; • Murid kurang pasti aksi mana yang akan menghasilkan kemahiran yang akan berjaya;
• Murid menganggap setiap penerangan sebagai aspek penting oleh yang demikian kurangkan memberI input lisan yang banyak pada sesuatu masa;
• Murid tiada gambaran berkenaan kemahiran yang baru; dan
 • Murid kurang berupaya menggunakan maklum balas secara efektif.

Etika
Pemain mempamerkan tingkah laku peribadi dan sosial yang bertanggungjawab yang menghormati diri dan orang lain dalam pertandingan bola jaring.

Nota
Pelajar menunjukkan kecekapan dalam kemahiran motor dan corak pergerakan yang diperlukan untuk melaksanakan pelbagai perlakuan dalam permainan  bola jaring.





Semak cepat
Huruf pengenalan mengikut peranan dan posisi pemain
GA
Goal Attack
Penyerang gol
C
Centre
Pemain tengah
WA
Wing Attack
Penyerang Sayap
WD
Wing Defence
Pengadang sayap
GS
Goal keeper
Penjaga gol
GD
Goal Defence
Pengadang gol
GK
Goal Keeper
Penjaga gol
 






Galeri info
Malaysia kembali meraih status gergasi bola jaring Asia 2016 selepas menjuarai Kejohanan Bola Jaring Asia dengan menewaskan Sri Lanka 41-31 pada aksi final di Bangkok, Thailand. Kejayaan itu menyaksikan skuad bola jaring negara akhirnya berjaya menamatkan penantian 31 tahun untuk menjuarai kejohanan tersebut selepas kali terakhir memenanginya sewaktu edisi pertama di laman sendiri, Kuala Lumpur pada 1985.




Istilah penting.
Kaki mendarat – kaki yang mula-mula mencecah tanah selepas melompat sama ada memegang bola atau tanpa memegang bola
Kaki bebas – sebelah kaki yang boleh menapak di mana-mana sementara sebelah kaki lagi berpaksi di tanah.
Dodge (bola jaring) Menukar arah dengan pantas bagi melepasi pihak lawan untuk menerima bola.


Soalan struktur
1.Sebutkan empat kemahiran asas dalam permainan bola jaring.
i).....................................................................
ii)........................................................
iii)..........................................................
iv)...................................................................
2.Apakah teknik mendarat yang betul dalam permainan bola jaring?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................
3.Nyatakan peranan setiap pemain mengikut posisinya dalam permainan bola jaring.
i)................................................................................................................................
ii)..............................................................................................................................
iii).............................................................................................................................
iv)..................................................................................................................................
v)..................................................................................................................................
vi)..................................................................................................................................
vii)..................................................................................................................................

4.Labelkan otot-otot utama yang terlibat dalam kemahiran permainan bola jaring di bawah ini.
Bisep
Gastroknemius
Hamstring
Soleus
Trisep
Kuadrisep

 


4 ulasan: