Sabtu, 7 Januari 2017

Kesihatan Diri dan Reproduktif (Kemahiran Membuat Keputusan)

Pengenalan

Kurikulum Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial diajar dalam pelbagai aspek melalui mata pelajaran Pendidikan Kesihatan dan tidak hanya tertumpu kepada isu seksual semata-mata. Kurikulum pendidikan ini  untuk merealisasikan hasrat melahirkan murid yang bertanggungjawab, membuat keputusan yang bijak dan berakhlak ke arah amalan gaya hidup sihat serta menghindari tingkah laku berisiko.

 RASIONAL

 • Pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial ialah satu proses pembelajaran sepanjang hayat untuk memperoleh pengetahuan yang menyeluruh dalam aspek biologikal, sosiobudaya, psikologikal dan kerohanian ke arah amalan tingkah laku yang sihat dalam kehidupan.

• Pendidikan dan pengetahuan ini membantu pembentukan individu yang bertanggungjawab dan seterusnya mewujudkan masyarakat Malaysia yang bebas daripada gejala sosial yang semakin meningkat

.• Kepentingan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS) dalam Kurikulum Pendidikan Kesihatan.

 • Meningkatkan pengetahuan dan kesedaran dalam jalinan perhubungan PEERS adalah satu proses sepanjang hayat untuk memperoleh pengetahuan dan membentuk sikap, nilai dan kepercayaan terhadap identiti, perhubungan serta keintiman sesama individu.

. • Peranan guru dalam mengaplikasi model PEERS yang berkesan Modul pengajaran guru ini akan membantu guru-guru berkomunikasi dengan lebih efektif dan interaktif bersama pelajar serta membimbing pendidik menyediakan alat bantu mengajar secara kreatif sama ada secara digital mahupun bercetak. Dalam pada itu, guru-guru juga akan menjalani sesi orientasi bersama jurulatih yang dikhaskan oleh kementerian bagi menyalurkan pengetahuan yang tepat kepada pelajar kelak.


• Membentuk Kesejahteraan Keluarga

Keluarga merupakan unit asas produktif dan reproduktif dalam masyarakat. Ironinya dalam membentuk kesejahteraan keluarga, sesebuah keluarga seharusnya mengamalkan cara hidup sihat sudah pastinya akan menghasilkan anak-anak yang mempunyai status kesihatan reproduktif yang lebih baik. Setiap ahli keluarga mempunyai keperluan reproduktif yang khusus dan sekiranya difahami ia akan mengukuhkan kesejahteraan keluarga.Keluarga yang mengamalkan cara hidup sihat akan menyalurkan nilai-nilai positif kepada generasi muda. Malah, setiap keluarga perlu mempertingkatkan pengetahuan mengenai hal-hal kesihatan reproduktif bagi membolehkan setiap anggota keluarga dapat membuat keputusan dan tindakan yang bijak. Hal ini penting kerana setiap anggota keluarga mempunyai peranan dalam mempertahankan dan menggalakkan amalan tingkah laku seksual yang sihat. Keluarga yang mengamalkan cara hidup sihat adalah keluarga yang sejahtera.  

Implikasinya ke atas perkembangan kognitif, psikomotor dan afektif murid PEERS mencakupi pengetahuan dari aspek biologikal, sosiobudaya, psikologikal dan kerohanian ke arah amalan tingkah laku yang sihat dalam kehidupan dan tidak hanya berfokus kepada isu seksual. Setiap individu perlu dilengkapi dengan kemahiran membuat keputusan konstruktif, bijak dan bertanggungjawab dalam menangani situasi berisiko.. Apa yang lebih penting murid dapat bertindak pantas dalam menjaga keselamatan diri di rumah, sekolah, taman permainan dan tempat awam. Ini juga akan meningkat pengetahuan mereka dari segi pelaksanaan akta perlindungan bagi kanak-kanak,gadis dan wanita, termasuk kemahiran keselamatan diri iaitu mengelak diri daripada ancaman orang yang tidak dikenali dan orang yang perlu dihubungi jika berlaku gangguan, ancaman serta kecemasan. •

Psikomotor melibatkan perkembangan diri seseorang individu dari aspek pergerakan tubuh badan.. Dalam konteks perkembangan kanak-kanak, kanak-kanak akan menunjukkan tingkah laku yang kurang stabil apabila mereka mula masuk ke peringkat baru kerana menghadapi pengubahsuaian kemahiran koordinasinya.PEERS sudah pastinya dapat membantu kanak-kanak menghadapi perubahan perkembangan ke peringkat baharu. Dalam konteks ini, kejayaan dalam melakukan sesuatu perkara mendorong mereka untuk mengulanginya, manakala kalau mereka gagal dalam melakukan sesuatu perkara akan mengundang kekecewaan dan seterusnya mereka tidak akan melakukannya lagi. Ternyata, sekiranya tanpa bimbingan yang berkesan, sudah pastinya mereka akan melakukan perkara yang bertentangan dengan nilai-nilai dalam kehidupan.

 • Afektif Kesan perkembangan afektif individu melibatkan sikap, emosi, apresiasi, dan nilai dan pembentukan sahsiah. Kemahiran bersosial atau bergaul pula melibatkan interaksi dan corak komunikasi dengan orang lain. kanak-kanak amnya perlu didedahkan dengan kemahiran bersosial serta etiket perhubungan sama ada dengan rakan sejantina ataupun berlainan jantina.Hal ini demikian penting kerana mereka akan mengetahui tentang batas-batas pergaulan dalam perhubungan sosial. PEERS dapat membantu mereka untuk mengenali perbezaan antara lelaki dan perempuan serta fungsi setiap tubuh badan mereka yang berlainan jantina. Ini secara tidak langsung mendidik mereka untuk menjaga keselamatan diri mereka. Bukan sahaja aspek perhubungan yang perlu dititikberatkan, malah hubungan mereka dengan keadaan persekitaran mereka. Ironinya, persekitaran yang bersih menjamin kesihatan diri mereka. PEERS turut menekankan aspek kawalan emosi dan stress, ini dapat membantu kanak-kanak khususnya golongan remaja daripada gejala yang tidak sihat.

Pengurusan tekanan stress dapat mengurangkan tekanan dan juga dapat mengenalpasti tekanan yang dihadapi serta kaedah untuk mengurangkan serta mengatasi tekanan. Jika sedikit tekanan yang dihadapi, ia boleh dianggap sebagai motivasi tetapi jika berat tekanan yang dihadapi, ia boleh menyebabkan seseorang itu boleh terlibat dengan dadah dan alkohol jika mereka salah dalam memilih kaedah untuk menangani stress. Justeru, penjagaan kesihatan diri amat penting kerana ia memberi pengukuhan fizikal, emosi, rohani dan jasmani bagi setiap individu supaya lebih bersedia untuk mengetahui akan kesihatan, kecantikan, kekemasan dan kebersihan diri yang sempurna .


Konflik dan Stres


Stres adalah cara badan anda bertindak balas kepada apa-apa permintaan atau ancaman. Apabila anda merasa terancam, sistem saraf anda bertindak balas dengan melepaskan hormon tekanan, termasuk adrenalin dan kortisol,  badan berinteraksi untuk tindakan kecemasan. Jantung berdenyut lebih cepat, otot mengetatkan, tekanan darah meningkat, nafas  dan deria anda menjadi lebih tajam. Perubahan fizikal meningkatkan kekuatan dan stamina, mempercepatkan masa tindak balas anda, dan meningkatkan tumpuan anda. Ini dikenali sebagai "melawan atau penerbangan" atau tindak balas tekanan mobilisasi dan adalah cara badan anda untuk melindungi anda.

Apabila stres terletak dalam zon selesa anda, ia boleh membantu anda untuk kekal fokus, bertenaga, dan berjaga-jaga. Dalam keadaan kecemasan, stres boleh menyelamatkan hidup , memberi kekuatan tambahan untuk mempertahankan diri sendiri, sebagai contoh, atau merangsang anda untuk menekan pada brek untuk mengelakkan kemalangan. Stres juga boleh membantu anda meningkat kekuatan mental untuk menghadapi cabaran.

Kesan-kesan stres kronik

Sistem saraf badan sering melakukan pekerjaan yang  membezakan antara tekanan setiap hari dan peristiwa yang mengancam nyawa. Jika anda tertekan atas berbalah  dengan rakan, kesesakan lalu lintas dalam perjalanan , atau masalah kewangan, anda masih boleh bertindak balas untuk berhadapan dengan keadaan hidup atau mati.

Apabila anda berulang kali mengalami mobilisasi atau melawan  tindak balas stres dalam kehidupan seharian , ia boleh membawa kepada masalah kesihatan yang serius. Stres kronik mengganggu hampir setiap sistem dalam badan anda. Ia boleh menutup sistem imun anda, mengganggu penghadaman dan sistem pembiakan, meningkatkan tekanan darah, meningkatkan risiko serangan jantung dan strok, mempercepatkan proses penuaan dan  terdedah kepada banyak masalah kesihatan mental dan fizikal.

Masalah kesihatan yang disebabkan atau diburukkan lagi oleh stres termasuk:

1. Kemurungan dan keresahan
2. Masalah berat badan
3. Penyakit auto imun
4. Keadaan kulit seperti ekzema
5. Isu-isu reproduktif
6. Sakit dalam apa jua bentuk
7. Penyakit jantung
8. Masalah penghadaman
9. Masalah tidur
10. Masalah kognitif dan ingatan


Tanda-tanda dan gejala-gejala tekanan kronik atau beban tekanan
Jadual berikut menyenaraikan beberapa tanda-tanda amaran yang biasa dan gejala tekanan kronik. Semakin banyak tanda-tanda dan gejala-gejala anda perhatikan pada diri sendiri, lebih dekat anda mungkin menekankan beban.

Gejala kognitif
Masalah ingatan
Ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian
Pertimbangan yang lemah
Melihat sahaja negatif
Fikiran cemas atau perlumbaan
 Membimbangkan berterusan

Gejala emosi
Kemurungan atau rasa tidak puas hati
Kebimbangan dan pergolakan
Perasaan tidak menentu, cepat marah, atau marah
Rasa terharu
Kesepian dan keterasingan
Masalah kesihatan  mental atau emosi



Gejala fizikal
Sakit-sakit badan
Cirit-birit atau sembelit
Loya, pening
Sakit dada, denyutan jantung yang cepat
Kehilangan nafsu seks
Selsema yang kerap

Gejala tingkah laku
Makan lebih atau kurang
Tidur terlalu banyak atau terlalu sedikit
Menarik diri daripada orang lain
 Mengabaikan tanggungjawab
Menggunakan alkohol, rokok, atau ubat-ubatan untuk berehat
                                        Tabiat Saraf (  menggigit kuku , tumbuk sesuatu)

 


Faktor-faktor yang mempengaruhi toleransi stress anda

Daya tahan anda untuk stres bergantung kepada banyak faktor, tetapi ada langkah-langkah yang boleh diambil untuk meningkatkan toleransi anda dan mengendalikan lebih banyak halangan dan cabaran tanpa menjadi terharu dengan tekanan.

Kesedaran emosi.
Ramai di antara kita menghadapi terlebih beban dengan stres yang kita tidak perasan . Rasa tertekan berasa normal. Tetapi kesedaran apa yang anda rasa, dari segi fizikal dan emosi, boleh memberi kesan yang mendalam kepada kedua-dua toleransi tekanan anda dan bagaimana anda pergi tentang mengurangkan tekanan. Mempunyai kesedaran emosi untuk mengenali apabila anda tertekan dan kemudian dapat menenangkan dan melegakan diri anda boleh meningkatkan toleransi anda terhadap tekanan dan membantu anda bangkit daripada kesusahan. Ia adalah satu kemahiran yang boleh dipelajari pada semua peringkat umur.

Kualiti hubungan anda dan rangkaian sokongan.
Penglibatan sosial sentiasa menjadi sambutan paling baik untuk tekanan hidup. Jadi  tidak menghairankan bahawa orang yang mempunyai rangkaian yang kuat dengan rakan-rakan dan keluarga serta siapa yang mereka selesa berkongsi emosi-lebih mampu untuk bertolak ansur dengan tekanan.

Aktiviti fizikal.
Senaman yang kerap boleh mengangkat mood anda dan bertindak sebagai satu gangguan kepada kebimbangan , membolehkan anda untuk mencari sedikit masa tenang dan keluar daripada kitaran pemikiran negatif yang memakan tekanan dan kebimbangan.

Diet.
Makanan yang anda makan boleh memperbaiki atau memburukkan mood anda dan memberi kesan kepada keupayaan anda untuk menghadapi tekanan hidup. Makan makanan yang penuh dengan makanan yang diproses dan kemudahan tertinggi, karbohidrat ditapis, dan makanan ringan bergula boleh memburukkan gejala tekanan.  Makan makanan yang kaya dengan buah-buahan segar dan sayur-sayuran, protein berkualiti tinggi dan lemak yang sihat, terutamanya omega-3 asid lemak, boleh membantu anda lebih baik menghadapi turun naik kehidupan.

Faktor-faktor lain yang mempengaruhi toleransi tekanan anda

Rasa anda kawalan
Ia adalah lebih mudah untuk mengambil tekanan dalam usaha anda jika anda mempunyai keyakinan dalam keupayaan anda untuk mempengaruhi peristiwa dan tabah melalui cabaran. Inilah sebabnya mengapa kesusahan atau kebimbangan wang berterusan boleh menjadi tekanan utama untuk banyak daripada kita. Jika anda merasa seperti perkara-perkara yang di luar kawalan anda, anda mungkin mempunyai kurang toleransi terhadap tekanan.




Sikap dan pandangan anda
Orang yang sering menghadapi tekanan selalunya lebih tahan lasak. Mereka cenderung untuk menghadapi cabaran, mempunyai rasa yang lebih kukuh sebanyak bersedia, dan menerima perubahan sebagai satu bahagian yang tidak dapat dielakkan dalam kehidupan.

Pengetahuan dan persediaan anda
 Lebih banyak anda tahu tentang keadaan tertekan, termasuk berapa lama ia akan berlangsung dan apa yang diharapkan, lebih mudah ia adalah untuk menampung. Sebagai contoh, jika anda pergi ke pembedahan dengan gambar realistik apa yang diharapkan post-op, pemulihan yang pedih akan kurang tertekan berbanding jika anda menjangkakan untuk bangkit semula dengan segera.

Meningkatkan keupayaan anda untuk menangani tekanan
Sama ada anda sedang cuba untuk membina toleransi anda kepada tekanan atau menghadapi simptom, anda mempunyai lebih banyak kawalan ke atas tekanan daripada yang anda sangka. Malangnya, ramai di antara kita cuba untuk menangani tekanan dengan cara yang hanya memburukkan masalah. Kita minum terlalu banyak untuk berehat di akhir hari yang penuh tekanan, kenyang dengan makanan, keselesaan, zon keluar di depan TV selama berjam-jam, menggunakan pil untuk berehat, atau menyerang pada orang lain. Walau bagaimanapun, terdapat banyak lebih sihat dan lebih berkesan cara-cara untuk menghadapi tekanan dan gejala.

 Nota

 Kemahiran kecekapan psikososial (life skills) menangani situasi berisiko, pengurusan stres, jangkitan penyakit seksual, perkembangan sifat seksual sekunder, identiti seksual, orientasi seksual, perhubungan, dan kesan buruk rokok, alkohol serta dadah.

Ibu bapa perlu memainkan peranan utama dalam memantau perkembangan sikap dan perilaku anak-anak. Guru-guru pula harus menyalurkan pengetahuan tentang dunia seksualiti ini menerusi pendekatan berarah kekeluargaan


1.    Semak cepat





Konflik
PUNCA
STRES




                                                                        Terlalu
                                                                         Takut





Tiada keyakinan diri







                                                             Tekanan peperiksaan            









 cuaca terlalu panas     






                                                               pertelingkahan keluarga









kematian ahli keluarga




Konflik timbul apabila seseorang itu terpaksa berhadapan dengan masalah sukar membuat pilihan antara dua perkara bertentang matlamat.



FAKTOR

KONFLIK
PERBEZAAN PENDAPAT

KONFLIK
PERBEZAAN NILAI DAN BUDAYA

KONFLIK
PERCERAIAN
IBU BAPA




2.    Galeri info

3.    Istilah penting.
4.    Soalan struktur

1.  Apakah pengertian stress dan konflik?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.  Apa unsur-unsur stress dan konflik?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.  Apakah factor-faktor penyebab terjadinya stress dan konflik?

…………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………
4.  Bagaimana strategi penyelesaian stress dan konflik?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.  Bagi satu contoh keadaan stress yang pernah anda alami? Dan bagi cara untuk anda mengatasinya?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6.  Bagaimana mengatasi stress dalam kaitan dengan pendidikan Islam?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan