Sabtu, 7 Januari 2017

Pengurusan Mental dan Emosi

Pengurusan Mental dan Emosi
DEFINASI

Satu keadaan gangguan emosi, pemikiran dan fizikal seseorang.
Seringkali dalam kehidupan kita, pekerjaan dan pembelajaran adalah  dua faktor utama membawa gejala kerunsingan sehingga keadaan ketegangan atau stress. Manusia seringkali mengadu bahawa ia mengalami stress, 'tension' atau tegang. Peningkatan gejala stress di kalangan pelajar seringkali dikaitkan dengan faktor persekitaran semasa khususnya menjelang musim peperiksaan. Senario ini serupa apabila kita menyatakan bahawa kita tiada 'mood', atau kita tiada minat untuk belajar. Bagi golongan dewasa, stress seringkali melanda kehidupan berikutan masalah kewangan dalam rumahtangga.
Kemurungan, kebimbangan, tekanan, masalah imej tubuh, kesedihan, kehilangan, perubahan besar dalam hidup anda seperti menjadi ibu bapa baru semua boleh memberi kesan kepada kesihatan mental dan emosi anda dan hari ke hari hidup. Kadang-kadang ia adalah sukar untuk mengetahui sama ada anda mengalami kemurungan atau kesedihan, bimbang atau kebimbangan. Kesedihan dan kebimbangan adalah emosi biasa yang membantu mengingatkan kita kepada, melindungi kita dari, dan menyebabkan kita untuk bertindak. Ini adalah sihat! Apa yang tidak sihat adalah apabila perasaan ini menjadi berlebihan, tidak rasional, yang sedang berlangsung, menyedihkan atau mengganggu kehidupan seharian. Kemurungan, kebimbangan, tekanan, kesedihan boleh diuruskan menggunakan campur tangan dan strategi seperti terapi kognitif tingkah laku, bersantai, Kesedaran dan 'talk' terapi. Jika anda sedar anda tidak berfungsi seperti yang anda biasa lakukan, anda tahu sesuatu yang membimbangkan anda, ini adalah masa untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang berlaku kepada anda dan mungkin mendapatkan bantuan.

Apa itu kemurungan?

Kemurungan adalah lebih daripada perasaan sedih atau biru. Ia melibatkan pemikiran negatif berterusan dan melampau dan perasaan. Ia boleh menghalang anda melakukan aktiviti harian termasuk makan dan tidur.

Kemurungan adalah penyakit yang serius dan biasa yang memberi kesan . Orang yang mempunyai kemurungan mendapati sukar untuk berfungsi setiap hari, dari segi fizikal, mental dan emosi.

Sedih atau tertekan?

Kemurungan adalah berbeza daripada kesedihan, tekanan, kebimbangan atau kesedihan. Ia adalah perkara biasa untuk berasa sedih atau rendah pada masa-masa. Apa yang membezakan kemurungan adalah gabungan faktor, termasuk terus rasa sengsara atau kehilangan minat dalam perkara-perkara yang biasanya anda menikmati, ke titik di mana anda rasa anda tidak lagi berfungsi.

Apakah tanda-tanda kemurungan?

Walaupun kebanyakan orang akan mengalami beberapa tanda-tanda kemurungan di pelbagai peringkat kehidupan mereka, orang-orang yang tertekan pengalaman banyak gejala, kerap sangat. Kemurungan ketara memberi kesan kepada bagaimana orang berfikir, merasa dan bertindak ..

Jika anda mempunyai gejala-gejala ini dalam tempoh sekurang-kurangnya dua minggu sila berjumpa doktor anda:

Gejala fizikal
i) Gangguan tidur: sama ada tidak tidur atau 'over' tidur
ii) Perubahan dalam makan: sama ada tidak makan atau 'lebih' makan
iii) Perubahan dalam berat: kerugian atau keuntungan yang tidak dijangka
iv) sakit Kepala
v) sakit  perut
vi)Kehilangan motivasi
vii) Kehilangan minat dalam seks
viii)Tidak mahu menjadi intim dengan orang lain
viiii)Kehilangan tenaga
x) Letih sepanjang masa
xi) Kosong dan tertekan mood kebanyakan masa
xii) Meneruskan perasaan sedih, rasa tidak puas hati dan tearfulness
xiii) Mudah marah dan / atau pergolakan
xiiii)sakit Tension
Perasaan kebimbangan
Perasaan berat
Perasaan pengasingan

Pemikiran
"Saya seorang yang gagal"
"Semua orang akan lebih baik tanpa saya sekitar"
"Saya berasa sangat bersalah"
"Ini semua salah saya"
"Tiada apa-apa yang baik yang pernah berlaku"
"Saya tidak bernilai"
"Hidup tidak bernilai hidup"

Tingkah Laku
Pengeluaran daripada situasi sosial
Kurang keseronokan / minat dalam aktiviti
Kehilangan minat dalam penampilan peribadi
Dadah dan alkohol penyalahgunaan
kesukaran menumpukan perhatian
serangan panik
Putus asa mengenai diri anda, masa depan dan dunia

Pengurusan rawatan kemurungan
Kemurungan adalah kompleks dan memerlukan masa, bersama-sama dengan pelbagai strategi, kerana ia akan diuruskan.
Ia adalah penting untuk mengetahui anda tidak boleh hanya 'snap' daripada itu, tidak boleh anda hanya 'bergembiralah' atau 'mendapat lebih' tanpa bantuan. Kemurungan tidak akan lulus dengan mudah jika diabaikan dan mungkin menjadi lebih buruk, dan semakin lama ia terus tanpa bantuan, lebih sukar ia mungkin beralih.
Tempat terbaik untuk memulakan adalah perbincangan dengan doktor anda untuk bersenam pilihan pengurusan dan rawatan yang terbaik untuk anda. Terdapat beberapa perkara yang anda juga boleh melakukan untuk diri sendiri.

Perkara yang anda boleh lakukan untuk membantu menguruskan kemurungan
1.Menyimpan diari
Setiap hari menulis gejala fizikal dan emosi anda untuk membantu menjelaskan:

a) sama ada tanda-tanda yang berkaitan dengan haid, putus haid, keresahan dan / atau kemurungan
b) perkara-perkara yang mencetuskan perasaan tekanan
c) apa yang mewujudkan pemikiran yang positif atau negatif untuk anda

2. teknik relaksasi
Belajar teknik relaksasi untuk membantu anda merasa lebih tenang sepanjang hari dan untuk memberikan anda kemahiran daya tindak dalam masa tekanan dan kesusahan.
3.tugas-tugas kecil
Set tugas-tugas kecil jadi setiap hari anda rasa anda telah mencapai sesuatu
4.Pencapaian kecil
Ingat perkara yang anda perolehi pada setiap hari - walaupun orang-orang kecil adalah bernilai mengingati.
5.  Perkara baik yang kecil
 Adakah lebih daripada perkara-perkara yang membuat anda berasa lebih positif: mendengar muzik, duduk di luar, duduk diam-diam dalam kehangatan.
6. Langkah-langkah kecil
Daripada bimbang tentang apa yang mungkin berlaku esok atau pada masa akan datang, mengambil satu hari - atau satu jam - pada satu masa.
7. Senaman
Senaman fizikal untuk merangsang endorfin (berasa hormon yang baik) di dalam otak kerana ini boleh meningkatkan mood anda dan membantu anda menghadapi tekanan.
8.makanan berkhasiat
Elakkan tinggi dan rendah karbohidrat makanan bergula dan tinggi.
9.Bercakap
Bercakap dengan orang yang dipercayai jika ini membantu untuk mendapatkan 'di luar' benda dan bukannya pembotolan perkara di dalam.

10. Kumpulan rakan yang baik
Luangkan masa dengan rakan-rakan dan ahli keluarga yang lebih mudah untuk bersama dan membuat anda berasa lebih positif. Ia adalah ok untuk memilih orang yang anda mahu untuk menghabiskan masa bersama.
11.Maklumat
Dapatkan maklumat tentang punca dan rawatan untuk kemurungan supaya anda boleh membuat keputusan apa yang anda perlukan.
12.Rangkaian
Jika anda berasa terputus daripada orang lain, cuba menyertai kumpulan sukan (contohnya Pilates, tenis, berjalan kaki) atau kumpulan hobi (seperti tembikar, jambatan), atau kelab buku, menggunakan internet untuk menyambung melalui sistem yang boleh dipercayai seperti e-mel atau Facebook atau LinkedIn, secara sukarela dengan sebuah badan amal tempatan.
13. Herba dan ubat semula jadi
Tanya seorang pakar yang diiktiraf tentang beberapa herba dan ubat semula jadi yang boleh membantu dengan gejala kemurungan - ini mungkin termasuk , lavender, lemon balsem atau oat jerami
14.Seorang doktor dan / atau ahli psikologi
Berjumpa doktor dan / atau ahli psikologi yang boleh menilai gejala anda dan kemudian membincangkan rawatan mungkin seperti bercakap, terapi dan / atau ubat-ubatan. Pilih seorang doktor dan / atau ahli psikologi yang membuat anda berasa selesa
Memori & demensia
Kunci tidak kena pada tempatnya, nama tempat kosong, barangan runcit dilupakan - kita semua biasa dengan gangguan ingatan. Bagaimana kita hendak menjelaskan detik-detik ini? Terdapat banyak sebab-sebab daya ingatan yang lemah seperti tekanan, penuaan, penyakit, putus haid atau sesuatu yang lebih serius, seperti bermulanya Alzheimer dan demensia. Terdapat banyak strategi untuk membantu dengan ingatan termasuk tinggal mental dan aktif secara fizikal, menggunakan alat-alat organisasi seperti kalendar atau notebook khas, dan mnemonik - bermain perkataan dan puisi.

Apa yang memberi kesan kesihatan memori anda?
Apa-apa yang memberi kesan kepada kesihatan fizikal akan mempengaruhi kemampuan berfikir:

a)Penyakit seperti selesema
b)keadaan kronik seperti kencing manis, tekanan darah tinggi
c)Vitamin B12 dan kekurangan asid folik
d)merokok
e)Penderaan alkohol
f)Kekurangan aktiviti fizikal
g)Kekurangan aktiviti mental
h)tekanan
i)kesedihan
j)Kemurungan dan keresahan
k)pengasingan sosial

Strategi untuk ingatan
Strategi terbaik untuk meningkatkan daya ingatan anda dan mencegah kehilangan ingatan adalah untuk melakukan pelbagai perkara. Kajian terbaru menunjukkan aktiviti yang melibatkan dua atau lebih komponen aktiviti fizikal, sosial dan mental adalah lebih baik untuk ingatan anda daripada melakukan satu.
a)Kekal aktif secara fizikal
- Baik untuk jantung = baik untuk otak.
b) Ikuti mental aktif
- Membaca buku dan surat khabar, melakukan teka-teki, permainan dan kuiz.
c)Ikuti sosial aktif atau sukarelawan
-Socialise Dengan rakan dan keluarga
-Jika Anda sedang mengalami masalah ingatan, bersosial dengan hanya satu orang adalah lebih baik daripada tetapan kumpulan
d)Mengekalkan pemakanan yang baik
- Khususnya, makan 2-3 menyajikan buah-buahan dan 5-7 menghidangkan sayur-sayuran setiap hari, mengurangkan lemak tepu, meningkatkan omega 3 pengambilan dan makan makanan yang kaya dengan vitamin E, B12 dan folat.
e) Mula hobi baru
-Ini Boleh menguatkan pemikiran anda tetapi jika anda sudah mempunyai kesukaran ingatan, mengelak daripada melakukan secara mendadak hobi baru kerana ini boleh membuat anda berasa kecewa.

f)Mengambil pendekatan yang positif
-Jangan Menjadi pertimbangan atau keras pada diri sendiri
tekanan -Minima
-Relax Dan mengambil masa anda apabila anda perlu ingat

e)Menggunakan strategi memori
Strategi untuk menganjurkan atau mengkategorikan maklumat boleh membantu, seperti menggunakan:
-diari
-kalendar
-papan putih
-senarai dan nota peringatan

Tetapi juga cuba menggunakan:
-monolog: Perkataan drama dan puisi
cth Imagen adalah satu dengan imaginasi besar
-akronim: perkataan yang terbentuk daripada huruf awal
cth untuk senarai membeli-belah yogurt, oren, gula dan asam : hanya ingat YOGA
-imej: menggunakan gambar untuk menghubungkan objek dengan nama-nama
cth gambar Ali melompat atas dan ke bawah banyak
-persatuan: menghubungkan kepada sesuatu yang anda tahu
cth FAM adalah Persatuan Bola Sepak Malaysia



9.  KESIMPULAN
Setiap manusia tidak terlepas dari ujian hidup.  Yakinlah setiap masalah ada jalan penyelesaian dengan syarat tabah dan redha menghadapi segala ujianNya.

Nota
Di seluruh dunia dianggarkan 17 juta kematian setiap tahun akibat penyakit jantung. Di Malaysia 15.2 % kematian disebabkan penyakit jantung. Satu daripada 2 orang pesakit jantung akan mengalami kemurungan. Setiap serangan penyakit jantung akan menambahkan keterukan kemurungan dan ini akan meningkatkan risiko kematian.
.
Semak cepat

Galeri info
Di seluruh dunia 40 juta orang dijangkiti HIV/AIDS. Di Malaysia lebih 60,000 orang dijangkiti HIV/AIDS. Satu pertiga pesakit HIV akan mengalami kemurungan yang biasa tidak dikesan. Kemurungan mengurangkan tenaga yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan dan juga menyebabkan penyakit HIV bertambah teruk

Istilah penting.
Demensia (bahasa Inggeris: dementia, senility) merupakan istilah yang digunakan untuk menjelaskan penurunan fungsional yang seringkali disebabkan oleh kelainan yang terjadi pada otak.  Demensia adalah kumpulan penyakit dengan gejala-gejala yang mana mengakibatkan perubahan pada pesakit dalam cara berpikir dan berinteraksi dengan orang lain.
Psikologi adalah himpunan bidang akademik, klinikal dan perindustrian yang berkenaan dengan penjelasan dan ramalan mengenai tingkah laku, pemikiran, emosi

Soalan struktur

1. Nyatakan tanda-tanda kemurungan
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2. Bagaimana anda boleh menolong diri sendiri bagi mengatasi masalah mengurus kemurungan diri?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3. Bagaimana anda boleh menolong rakan anda yang mengalami masalah kemurungan?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

4. Nyatakan strategi yang anda gunakan untuk menguatkan ingatan?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Nyatakan penyakit yang boleh menyebabkan kemurungan dan stress. Beri sebab mengapa penyakit tersebut boleh menyebabkan kemurungan dan stres..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

6. Amalan gaya hidup sihat dapat menghindarkan diri daripada pelbagai penyakit.
Beri pendapat anda tentang hal ini.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



2 ulasan: