Ahad, 15 Januari 2017

Tips psikologi sukan boleh membantu anda mengatasi kebimbangan prestasi dalam sukan



Mengatasi Kebimbangan Prestasi dengan Psikologi Sukan
Tips psikologi sukan boleh membantu anda mengatasi kebimbangan prestasi dalam sukan

Adakah atlet/pemain anda dalam prestasi yang baik semasa latihan atau amalan perlawanan persahabatan, tetapi merasa bimbang (tercekik) dalam pertandingan? Jika perasaan gemuruh, kebimbangan atau takut mengganggu prestasi pemain  anda, belajar untuk menggunakan beberapa petua dari psikologi sukan boleh membantu pemain mengawal dan mengurangkan kebimbangan setiap kali pertandingan yang sebenar.
Kebimbangan prestasi dalam sukan, kadang-kadang dirujuk sebagai 'tercekik,' digambarkan sebagai penurunan dalam prestasi sukan akibat tekanan terlalu banyak .



Tekanan dilihat sering bertambah dalam atlet pada hari permainan kerana:
 (1) Mereka mempunyai penonton dan
(2) mereka mempunyai harapan yang sangat tinggi untuk kejayaan .
 Ini jenis tekanan sering berdasarkan cara atlet mentafsir keadaan. Ia jarang keadaan luaran yang menyebabkan tekanan, tetapi cara atlet diri bercakap menggambarkan keadaan yang mencipta perasaan tekanan, kebimbangan dan ketakutan. Bagi atlet yang tercekik semasa pertandingan, ia adalah penting untuk memahami bahawa pemikiran anda mengenai acara itu boleh diubah suai, disesuaikan atau dikawal dengan psikologi sukan yang sesuai dan amalan mental.

Atlet perlu terlebih dahulu menentukan jika pemikiran keraguan, kegagalan atau kekurangan keyakinan adalah disebabkan oleh tanggapan kurang keupayaan. Jika demikian, percakapan hati ini akan menyebabkan perasaan kebimbangan, ketakutan, dan ketegangan berterusan. Atlet perlu sedar bahawa ia sukar untuk melakukan yang terbaik dalam sukan apabila suara dalaman anda sendiri memberitahu anda sebaliknya.

Untuk mengatasi kebimbangan prestasi, seorang ahli psikologi sukan, jurulatih dan jurulatih boleh cuba untuk membantu atlet memahami mengapa fikiran-fikiran dan perasaan membangunkan dan kemudian cuba untuk menukar atau mengubah suai proses yang dengan jumlah yang terhad kejayaan. Atlet yang akan kembali dari kecederaan sering mempunyai isu-isu emosi yang melemahkan keyakinan.
  
Mengapa pemikiran itu timbul mungkin menarik, tetapi mengetahui jawapannya tidak sentiasa perlu untuk mengatasinya.



Psikologi Sukan Tips untuk Bantuan Mengurangkan Kebimbangan Prestasi
Berikut adalah beberapa tips yang boleh membantu perubahan atau mengarahkan diri bercakap negatif.

Mengurangkan Kebimbangan Prestasi Sebelum Acara

Mengakui bahawa kegelisahan pra-perlumbaan adalah normal.
 Terima, daripada melawan, tenaga saraf anda rasa. Jangan salah anggap ia dengan berfikir bahawa ia adalah ketakutan. Yang tergesa-gesa adrenalin anda rasa adalah perkara biasa dan ia adalah sebahagian daripada persediaan semula jadi badan anda untuk pertandingan. Perhatikan, tetapi tidak memberi tumpuan kepada ia. Sebaik perlumbaan bermula, perasaan itu akan reda kerana ia sentiasa tidak.


Sediakan dari segi mental dan fizikal.
Tiba pada pertandingan itu dengan lebih awal dan banyak masa supaya anda tidak tergesa-gesa, yang hanya meningkatkan tekanan anda. Dapatkan yang menyeluruh memanaskan badan. Lakukan beberapa  regangan mudah dengan sepenuhnya serta dengan cara yang betul . Berpakaian yang sesuai dan lengkap untuk keadaan pertandingan.

Bayangkan.
 Berikan masa beberapa minit untuk mengamalkan visualisasi. Pada masa ini, anda mental bacakan, menunjukkan diri anda melakukan semua dengan betul. Bernafas mudah, menutup mata anda dan menggunakan imej mental untuk menggambarkan diri anda prestasi yang baik. Ini positif diri bercakap boleh mengubah sikap anda. Walaupun atlet perlu cukup fleksibel untuk bertindak balas pada pertandingan itu, anda perlu memasukkan acara itu dengan strategi umum bagaimana anda mahu berlumba. Strategi anda boleh menjadi mudah (mengekalkan kadar yang stabil atau mengekalkan kadar jantung yang stabil) atau kompleks.



Mengurangkan Kebimbangan Prestasi Semasa Acara



Memberi tumpuan kepada tugas di tangan dan bukan hasilnya.
 Ikuti hadir dalam masa ini dan mengelakkan berfikir terlalu jauh ke acara atau memikirkan penamat. Jika anda mendapati diri anda berfikir fikiran negatif atau negatif diri bercakap, berhenti dan memberi tumpuan hanya pada pernafasan anda. Dengan memberi tumpuan kepada irama pernafasan anda secara automatik akan menarik anda kembali ke masa kini.

Memaksa senyuman.
Betul. Jika anda sedang bergelut dengan pemikiran negatif dan tidak boleh keluar daripada kitaran, hanya memaksa diri untuk tersenyum, walaupun hanya untuk beberapa saat. Tindakan mudah akan mengubah sikap anda dalam kedua berpecah. Mungkin itulah semua masa yang anda perlukan untuk berehat semula ke dalam prestasi anda.


Tidak mengambil berat tentang hasilnya.
Jika anda mendapati diri anda terperangkap dalam pemikiran negatif dan mendapati bahawa anda tiba-tiba menjangkakan yang paling teruk ia akan menjadi mustahil untuk membuat persembahan di puncak anda. Jika anda mula berlumba seperti anda tidak mengambil berat tentang keputusan, anda boleh berehat dan menikmati acara untuk apa yang ia adalah - satu lagi hari dalam hidup anda. Bukan perkara yang paling penting dalam hidup anda.

Mengurangkan Kebimbangan Prestasi Selepas Acara:

Mengkaji perlawanan dan ingat perkara-perkara yang anda lakukan dengan baik.
Fokus kepada tindakan, pemikiran dan tingkah laku yang membantu anda melaksanakan.
Mengakui, tetapi dengan cepat menolak perkara-perkara yang menghalang prestasi anda. Ini adalah prinsip yang sama seperti mengelakkan halangan semasa memandu - melihat di mana anda mahu pergi, tidak di mana anda tidak. Apabila anda memberi tumpuan kepada lubang di jalan, anda sentiasa memukul. Dengan memberi tumpuan kepada aspek-aspek negatif acara itu tidak akan membantu anda bertambah baik pada masa akan datang. Sebaliknya, anda mahu memberi tumpuan kepada masa-masa apabila anda 'mendapat dengan betul.' Ini adalah satu bentuk latihan mental di mana anda mengamalkan kemahiran yang akan digunakan dalam acara seterusnya.

Mereka bentuk program latihan yang meniru keadaan simulasi pertandingan(beri tekanan masa latihan).
 Pasukan dan kelab sering melakukan latihan tersebut. Jika anda sentiasa melatih bersendirian, pertimbangkan untuk menyertai kumpulan supaya anda boleh melakukan ini jenis simulasi. Amalan yang paling berkesan jika anda boleh meniru anda mungkin akan berhadapan dengan persaingan. Jurulatih juga boleh membantu atau menghalang keupayaan atlet untuk mengatasi tercekik semasa pertandingan. Jurulatih  sering secara tidak sengaja mengukuhkan corak tercekik apabila cuba menggalakkan pertandingan simulasi. Cakap-cakap itu hanya meningkatkan tekanan atlet rasanya untuk melaksanakan.


Ingatlah bahawa tercekik boleh diuruskan sekiranya anda mengetahui corak pemikiran negatif yang semakin besar sebelum dan semasa pertandingan. Jika anda mendapati diri anda dalam apa-apa lingkaran ke bawah, hanya mengakui fikiran-fikiran dan membiarkan mereka pergi. Memberi tumpuan kepada pernafasan anda dan bermain seperti anda sedang menikmati ia. Kemungkinan anda akan menyedari bahawa anda sedang menikmati ia walaupun sekali-sekala kurang daripada prestasi yang sempurna

Tiada ulasan:

Catat Ulasan