Fresbe
Pada tahun 1871, berikutan Perang
Saudara, William Russell Frisbie berpindah dari Bransford, Connecticut, di mana
bapanya, Russell, telah beroperasi kilang menggiling yang berjaya, untuk
Bridgeport, Connecticut. Digajikan untuk menguruskan kedai roti baru, cawangan
Olds Baking Company of New Haven, beliau tidak lama lagi membelinya secara
terang-terangan dan menamakannya yang Frisbie Pie Syarikat (363 Kossuth
Street). W.R. meninggal dunia pada tahun 1903 dan anaknya, Joseph P.,
dikendalikan ketuhar sehingga kematiannya pada tahun 1940. Di bawah kepimpinan
beliau, syarikat kecil berkembang 6-250 laluan, dan kedai-kedai dibuka di
Hartford, Connecticut; Poughkeepsie, New York; dan Providence, Rhode Island.
balunya, Marian Rose Frisbie, dan pengurus kilang lama, Joseph J. Vaughn, bakar
pada sehingga Ogos 1958 dan mencapai kemuncaknya pengeluaran 80,000 pai sehari
pada tahun 1956.
Dalam operasi baking sebaliknya
mudah ini kita mencari asal-usul Frisbee yang terawal! Kini syarikat itu
menawarkan pelbagai gula-gula kedai roti, termasuk pai dan cookies, dan di
dalamnya tinggal akar kontroversi. Sebab ada dua buah sekolah berkerak mengenai
asal-usul Frisbee ini: the-Tin Pie School dan Tin School Cookie-, setiap kem
memegang dgn tulus ikhlas kepada hujah sendiri.
The Pie-Tin School. Rakyat
pai-tin menuntut pelajar Yale membeli pai Frisbie yang (sudah pasti merawat
dalam diri mereka sendiri) dan dilambung prototaip seluruh kampus Eli. Ini
mencampakkan awal akan menyeru "Frisbie" untuk memberi isyarat
penangkap. Dan juga mereka mungkin, untuk Frisbee tin adalah sesuatu yang lain
lagi untuk menangkap.
The Cookie-Tin School. Kini
rakyat tin biskut bersetuju mengenai butiran ini kecuali satu, mereka
menegaskan bahawa benar, prototaip asal adalah penutup cookie-tin yang diadakan
dalam kebaikan cookies gula Frisbie ini
Ultimate Frisbee Skills & Strategi
Lontaran Kilas :
lontaran kilas adalah lontaran bahawa
kebanyakan orang tahu.
• Grip cakera dengan pertama
tertutup, jari anda dibalut di sekeliling rim dan
ibu jari di atas (tetapi tidak
lurus keluar).
• Kaki anda perlu kira-kira lebar
bahu selain sejajar dengan sasaran anda.
• Putar bahagian atas badan anda
seperti berada di anda menyasarkan dengan memakai berat badan anda.
kaki belakang.
• Kemudian, beralih berat badan
anda ke hadapan dengan langkah, pusing bahagian atas badan ke arahsasaran anda,
manakala berayun lengan anda dan cakera ke hadapan dengan tahap gerakan yang
lancar .
• Sentap pergelangan tangan anda
melepaskan cakera pada sasaran anda untuk meletakkan lebih spin di atasnya. Ini
gerakan adalah sama seperti menyentap tuala.
Forehand :
pukulan depan adalah satu keperluan dalam
Ultimate Frisbee.
• Grip cakera di tangan anda
antara ibu jari dan jari telunjuk anda. Ibu jari perlu berada di atas cakera
pertengahan dan indeks jari anda perlu berada dirim bahagian dalam cakera.
Untuk kestabilan lebih memanjangkan jari telunjuk ke arahpertengahan cakera.
• Kaki anda harus lebar bahu
selain dan anda hendaklah menghadap penerima anda.
• Mula dengan berat badan anda
beralih ke kaki pivot anda.
• Gerak lengan anda dan cakera
sedikit ke belakang.
• Lancar beralih berat badan anda
ke kaki bukan pivot-anda dan menjadikan badan anda, bahu, dan lengan ke hadapan
kerana anda snap pergelangan tangan anda, melepaskan cakera pada sasaran anda.
• Pastikan selari lengan anda ke
tanah dan tapak tangan yang dihadapi sehingga ketika mengamalkan lontaran ini.
Penangkapan:
Bersama-sama dengan membaling, menangkap
adalah salah satu daripada dua kemahiran yang paling penting dalam Ultimate
Frisbee. Pastikan untuk sentiasa menjaga mata anda pada cakera sehingga anda
mempunyai tangkapan yang baik.
• Pada tangan rim tangkapan: satu
tangan hanya perlu digunakan apabila anda tidak boleh mendapatkan kedua-dua tangan
pada cakera. Contohnya termasuk melemparkan sangat tinggi, melemparkan sangat
rendah, dan melemparkan belakang anda.
• Dua tangan rim tangkapan: Untuk
melemparkan bawah pinggang dan ke atas dagu. Dengan melemparkan di atas dagu,
pujian harus menunjuk ke bawah. Untuk melemparkan bawah pinggang, ibu jari
Perlu ditegaskan up.
• Pancake: pancake ini adalah
yang paling "pasti" menangkap dan harus digunakan bila-bila masa mungkin.
Ia adalah lebih baik digunakan untuk melemparkan pinggang dan dagu peringkat.
Cuba untuk mendapatkan tubuh anda dalam hadapan cakera. Jika anda boleh
melompat atau slaid ke Pancake cakera, ia adalah lebih baik untuk menangkap ia
dengan rim.
Cutting: Cutting adalah penting
Ultimate Frisbee kemahiran. Jika anda boleh membuat pemisahan antara anda dan
pemain pertahanan anda, anda lebih cenderung untuk mendapatkan cakera. cutting
ialah apa yang akan memberikan anda perpisahan itu. Elemen paling penting dalam
cut adalah perubahan mendadak dalam arah. Terdapat pelbagai cara untuk
menubuhkan pertahanan anda pada luka. Dua yang paling cara biasa adalah:
1. Drive di pertahanan anda
untuk mendapatkan mereka hilang keseimbangan dan kemudian dipotong kepada anda
inginkan lokasi.
2. Drive dari pemain
pertahanan anda. Sebaik sahaja mereka komited untuk mengikuti anda, potong di
bawah atau di belakang mereka.
Tips untuk memotong:
• "Jual" cut anda -
membuat pemotongan anda kelihatan seperti pilihan yang sebenar.
• Jangan "pusingan"
luka anda - pastikan luka anda adalah tajam.
• Kurangkan berjalan kaki di luar
anda - jika anda adalah cut ke kanan, potong kaki kiri anda. Iniakan membuat
pemotongan anda lebih cepat.
Penandaan dan Gerai Counting:
tanggungjawab penanda adalah untuk mengelakkan pelontar yang daripada membuang
dalam satu arah dan mengira kandang. Memulakan gerai dengan berkata, "Punah
1." Teruskan ke sepuluh pada satu jangka masa yang kedua. Jika anda mula
dengan perkataan "sepuluh" sebelum pelontar yang mengeluarkan cakera,
ia adalah sebuah gerai, yang menyebabkan perolehan.
Bagi memaksimumkan kawasan yang
anda meliputi:
• Ikuti seimbang.
• Jangan menyergap.
• Jangan menyeberang kaki anda ke
atas.
• Pastikan kaki lebar bahu anda
selain, bengkok lutut dan punggung anda rendah ke tanah.
• Sebagai pelontar yang palsu dan
pivots, shuffle lebih untuk menghalang lontaran.
• Belajar apa melemparkan dan apa
pelepasan menunjukkan pelontar yang suka menggunakan dan tanda sewajarnya.
Stack: Terdapat beberapa set
menyinggung perasaan dalam Ultimate Frisbee. set Serangan adalah direka untuk
mewujudkan ruang supaya pemain boleh dipotong ke dalam kawasan terbuka. Yang
paling asas dan set serangan popular ialah Stack. Dalam timbunan, semua pemain
serangan berbaris dalam yang tengah-tengah padang. Pemain paling dekat harus
bermula kira-kira 8-10 kilometer sehingga bidang mencampakkan. Setiap pemain
dalam timbunan patut dipisahkan oleh 3-5 kilometer, memberi semua orang ruang
yang cukup untuk memotong tanpa menyebabkan picks. Ini perlu mewujudkan ruang
pada kedua-dua belah timbunan untuk memotong. timbunan adalah dalam "zon
mati" manakala ruang di sisi dipanggil "zon memotong." Selepas
anda membuat potongan, pastikan untuk membersihkan keras semula ke dalam
timbunan untuk memberi ruang pemotong sebelah dipotong.
"Keratan Zone"
ULTIMATE DALAM 10 peraturan
sederhana
1. Bidang: A bentuk segi empat
tepat dengan zon akhir di setiap hujung. Padang adalah
64 meter panjang dengan 37 meter
lebar , dengan zon akhir 18meter dalam.
2. Memulakan Main - Setiap mata
bermula dengan kedua-dua pasukan beratur di hadapan merekamasing-garis zon
akhir. pertahanan melemparkan cakera untuk kesalahan itu. peraturan A permainan
mempunyai tujuh pemain setiap pasukan.
3. Pemarkahan - Setiap kali
kesalahan itu melengkapkan lulus zon akhir pembelaan, yang skor kesalahan mata.
Permainan akan dimulakan selepas setiap skor.
4. Pergerakan Cakera - Disk boleh
maju ke segala arah dengan melengkapkan hantaran kepada pemain sepasukan.
Pemain tidak diperbolehkan berlari dengan cakera. Orang yang dengan cakera
(pelontar) mempunyai sepuluh saat untuk membuang cakera. Pemain pertahanan
menjaga yang pelontar (tanda) yang diambil kira daripada kiraan kandang.
5. Perubahan pemilikan - Apabila
lulus tidak selesai (daripada batas, drop, blok, pemintasan), pertahanan dengan
segera mengambil milik cakera dan menjadi pihak lawan.
6. Bukan hubungi - Tiada sentuhan
fizikal dibenarkan antara pemain. Pilihan dan skrin juga dilarang. busuk
berlaku apabila hubungan dibuat.
7. Faul - Apabila seorang pemain
memulakan hubungan pada pemain lain kekasaran berlaku. apabila seorang menggugat
busuk pemilikan, main semula seolah-olah milik dikekalkan. Jika Pemain
melakukan tidak dipersetujui oleh busuk dengan seruan busuk, bermain itu
dilakukan semula.
8. Self-Pengadilan - pemain
bertanggungjawab untuk busuk dan talian Panggilan mereka sendiri. Pemain
menyelesaikan pertikaian mereka sendiri.
9. Roh permainan - Ultimate
Frisbee menekankan kesukanan dan adil. Permainan yang kompetitif adalah
digalakkan, tetapi tidak pernah dengan mengorbankan menghormati antara pemain,
pematuhan kepada peraturan, dan kegembiraan asas permainan.
10. cakera A adalah seperti
sepasang gunting. Anda tidak sepatutnya berjalan dengan sama ada! Apa yang akan
Berlaku Semasa Permainan yang Captains dari setiap pasukan flip cakera serentak
(pada masa yang sama). Seorang kapten atau ketiga Pemain panggilan
"Sama" atau "berbeza" sebelum cakera mencecah tanah. Jika
panggilan pemain betul, maka / pasukan beliau mempunyai pilihan untuk membuang
atau menerima yang pertama "menarik", untuk memilih yang zon akhir
mereka ingin mempertahankan untuk mata pertama.
Apabila menarik pasukan (pasukan
yang membuang pertama) bersedia untuk memulakan permainan, penarik (yang satu
membaling cakera) memegang cakera di atas kepala / beliau. Apabila ahli menerima
pasukan memegang tangan mereka di atas kepala mereka untuk memberi isyarat
kesediaan, tarik boleh menjadi dibuang.
Pada tarik, pasukan yang menerima
tidak perlu untuk menangkap cakera untuk mengambil milik. Ia boleh hanya
dibenarkan untuk mendarat. Walau bagaimanapun, orang yang kena cakera pertama
(sama ada dengan menangkap ia atau mengutipnya kembali dari tanah) mestilah
"pengendali" pertama. Biasanya pasukan yang menerima akan menetapkan
pemain untuk menjadi pengendali sebelum tarik, untuk mengurangkan kekeliruan.
Jika cakera mencecah tanah dan mula bergolek, mana-mana pemain dalam pasukan
yang menerima boleh menghentikan merekakemajuan tanpa perlu menjadi pengendali
itu.
Gerai Count
Setiap pemain mempunyai 10 saat
untuk membuang cakera. Jika cek anda (iaitu, pemain bertahan anda apabila anda
mempunyai cakera) tidak mengira, sila mengingatkan mereka untuk mengira dengan
kuat kepada 10; sering lebih baru pemain lupa. Jika seseorang itu mengira
terlalu cepat, anda boleh menghubungi kiraan cepat; pada ketika ini mereka
mesti kembali 2 dalam kiraan kandang. Jika mereka terus mengira terlalu cepat
dan anda memanggilnya sekali lagi dalam kiraan gerai yang sama, bermain
berhenti dan kiraan kembali kepada 0.
Pilihan
Jika mana-mana pemain di atas
padang menghalang kemajuan pemain pertahanan cuba untuk memeriksa mereka rakan
sejawatannya dari serangan, pemain pertahanan perlu memanggil memilih dengan
kuat supaya tidak bermain terus. Jika bermain terus dan cakera diserahkan, perolehan
itu diletakkan. Pertahanan Pemain mesti berada dalam 10 kaki (3 meter) cek
mereka untuk memanggil pick a.
faul
Faul adalah hasil daripada
sentuhan fizikal antara pemain lawan. A busuk menangkap mungkin dipanggil
apabila terdapat hubungan antara pemain lawan dalam proses cuba yang menangkap,
pemintasan, atau mengetuk ke bawah. Jumlah tertentu berlaku sentuhan tidak
sengaja semasa atau selepas percubaan menangkap sering tidak dapat dielakkan
dan tidak busuk. Jika seorang pemain kenalan lawan sebelum cakera tiba dan dengan
itu mengganggu yang lawan cuba untuk membuat mainan kata pada cakera, pemain
yang telah melakukan kesalahan. Jika percubaan pemain untuk membuat mainan kata
pada cakera menyebabkan kesan yang besar dengan kedudukan yang sah lawan bergerak,
sebelum atau selepas cakera tiba, ia dianggap "berbahaya ketakutan
"dan busuk.
Jika kekasaran menangkap berlaku
dan tanpa bertanding, pemain mengasari keuntungan milik di titik pelanggaran.
Jika panggilan dipertikaikan, cakera kembali kepada pelontar itu. Jika busuk
tanpa bertanding berlaku di zon akhir, pemain mengasari keuntungan milik pada
yang paling dekat titik pada garis gawang untuk pelanggaran.
Melontar faul adalah apabila
gerakan yang berlalu pelontar itu terhalang oleh penanda bergerak sebelum
melepaskan cakera. Jika penanda yang tidak bergerak, pelontar mungkin tidak
melangkah ke dalam mereka untuk melengkapkan lulus.
jalur
Seorang pemain pertahanan mungkin
tidak mengetuk cakera dari tangan seorang pemain menyakitkan hati.
Perjalanan
Pemain serangan mungkin tidak
mengheret kaki pivot mereka atau berjalan dengan cakera. Seorang pemain yang berlari
dan menangkap mesti cuba untuk berhenti secepat mungkin (3 langkah maksimum)
sebelum melontar kepada pemain sepasukan.
Ini adalah peraturan yang paling
biasa. Jika seseorang sentiasa melanggar peraturan, ia mungkin tidak kerana
mereka adalah un bersemangat; ia mungkin kerana mereka tidak tahu peraturan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan