Pengenalan
Kurikulum
Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial diajar dalam pelbagai aspek melalui
mata pelajaran Pendidikan Kesihatan dan tidak hanya tertumpu kepada isu seksual
semata-mata. Kurikulum pendidikan ini untuk merealisasikan hasrat melahirkan murid
yang bertanggungjawab, membuat keputusan yang bijak dan berakhlak ke arah
amalan gaya hidup sihat serta menghindari tingkah laku berisiko.
RASIONAL
• Pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial
ialah satu proses pembelajaran sepanjang hayat untuk memperoleh pengetahuan
yang menyeluruh dalam aspek biologikal, sosiobudaya, psikologikal dan
kerohanian ke arah amalan tingkah laku yang sihat dalam kehidupan.
• Pendidikan dan pengetahuan ini
membantu pembentukan individu yang bertanggungjawab dan seterusnya mewujudkan
masyarakat Malaysia yang bebas daripada gejala sosial yang semakin meningkat
.• Kepentingan Pendidikan
Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS) dalam Kurikulum Pendidikan Kesihatan.
• Meningkatkan pengetahuan dan kesedaran dalam
jalinan perhubungan PEERS adalah satu proses sepanjang hayat untuk memperoleh
pengetahuan dan membentuk sikap, nilai dan kepercayaan terhadap identiti,
perhubungan serta keintiman sesama individu.
. • Peranan guru dalam
mengaplikasi model PEERS yang berkesan Modul pengajaran guru ini akan membantu
guru-guru berkomunikasi dengan lebih efektif dan interaktif bersama pelajar
serta membimbing pendidik menyediakan alat bantu mengajar secara kreatif sama
ada secara digital mahupun bercetak. Dalam pada itu, guru-guru juga akan
menjalani sesi orientasi bersama jurulatih yang dikhaskan oleh kementerian bagi
menyalurkan pengetahuan yang tepat kepada pelajar kelak.
• Membentuk Kesejahteraan Keluarga
Keluarga merupakan unit asas
produktif dan reproduktif dalam masyarakat. Ironinya dalam membentuk
kesejahteraan keluarga, sesebuah keluarga seharusnya mengamalkan cara hidup sihat
sudah pastinya akan menghasilkan anak-anak yang mempunyai status kesihatan reproduktif
yang lebih baik. Setiap ahli keluarga mempunyai keperluan reproduktif yang
khusus dan sekiranya difahami ia akan mengukuhkan kesejahteraan
keluarga.Keluarga yang mengamalkan cara hidup sihat akan menyalurkan
nilai-nilai positif kepada generasi muda. Malah, setiap keluarga perlu
mempertingkatkan pengetahuan mengenai hal-hal kesihatan reproduktif bagi
membolehkan setiap anggota keluarga dapat membuat keputusan dan tindakan yang
bijak. Hal ini penting kerana setiap anggota keluarga mempunyai peranan dalam
mempertahankan dan menggalakkan amalan tingkah laku seksual yang sihat.
Keluarga yang mengamalkan cara hidup sihat adalah keluarga yang sejahtera.
Implikasinya ke
atas perkembangan kognitif, psikomotor dan afektif murid PEERS mencakupi
pengetahuan dari aspek biologikal, sosiobudaya, psikologikal dan kerohanian ke
arah amalan tingkah laku yang sihat dalam kehidupan dan tidak hanya berfokus kepada
isu seksual. Setiap individu perlu dilengkapi dengan kemahiran membuat
keputusan konstruktif, bijak dan bertanggungjawab dalam menangani situasi
berisiko.. Apa yang lebih penting murid dapat bertindak pantas dalam menjaga keselamatan
diri di rumah, sekolah, taman permainan dan tempat awam. Ini juga akan meningkat
pengetahuan mereka dari segi pelaksanaan akta perlindungan bagi
kanak-kanak,gadis dan wanita, termasuk kemahiran keselamatan diri iaitu
mengelak diri daripada ancaman orang yang tidak dikenali dan orang yang perlu
dihubungi jika berlaku gangguan, ancaman serta kecemasan. •
Psikomotor
melibatkan perkembangan diri seseorang individu dari aspek pergerakan tubuh
badan.. Dalam konteks perkembangan kanak-kanak, kanak-kanak akan menunjukkan
tingkah laku yang kurang stabil apabila mereka mula masuk ke peringkat baru
kerana menghadapi pengubahsuaian kemahiran koordinasinya.PEERS sudah pastinya
dapat membantu kanak-kanak menghadapi perubahan perkembangan ke peringkat
baharu. Dalam konteks ini, kejayaan dalam melakukan sesuatu perkara mendorong
mereka untuk mengulanginya, manakala kalau mereka gagal dalam melakukan sesuatu
perkara akan mengundang kekecewaan dan seterusnya mereka tidak akan melakukannya
lagi. Ternyata, sekiranya tanpa bimbingan yang berkesan, sudah pastinya mereka
akan melakukan perkara yang bertentangan dengan nilai-nilai dalam kehidupan.
• Afektif Kesan perkembangan afektif individu
melibatkan sikap, emosi, apresiasi, dan nilai dan pembentukan sahsiah.
Kemahiran bersosial atau bergaul pula melibatkan interaksi dan corak komunikasi
dengan orang lain. kanak-kanak amnya perlu didedahkan dengan kemahiran bersosial
serta etiket perhubungan sama ada dengan rakan sejantina ataupun berlainan
jantina.Hal ini demikian penting kerana mereka akan mengetahui tentang
batas-batas pergaulan dalam perhubungan sosial. PEERS dapat membantu mereka
untuk mengenali perbezaan antara lelaki dan perempuan serta fungsi setiap tubuh
badan mereka yang berlainan jantina. Ini secara tidak langsung mendidik mereka
untuk menjaga keselamatan diri mereka. Bukan sahaja aspek perhubungan yang
perlu dititikberatkan, malah hubungan mereka dengan keadaan persekitaran mereka.
Ironinya, persekitaran yang bersih menjamin kesihatan diri mereka. PEERS turut menekankan
aspek kawalan emosi dan stress, ini dapat membantu kanak-kanak khususnya golongan
remaja daripada gejala yang tidak sihat.
Pengurusan
tekanan stress dapat mengurangkan tekanan dan juga dapat mengenalpasti tekanan
yang dihadapi serta kaedah untuk mengurangkan serta mengatasi tekanan. Jika
sedikit tekanan yang dihadapi, ia boleh dianggap sebagai motivasi tetapi jika
berat tekanan yang dihadapi, ia boleh menyebabkan seseorang itu boleh terlibat
dengan dadah dan alkohol jika mereka salah dalam memilih kaedah untuk menangani
stress. Justeru, penjagaan kesihatan diri amat penting kerana ia memberi pengukuhan
fizikal, emosi, rohani dan jasmani bagi setiap individu supaya lebih bersedia
untuk mengetahui akan kesihatan, kecantikan, kekemasan dan kebersihan diri yang
sempurna .
Konflik dan Stres
Stres adalah cara badan anda bertindak balas kepada apa-apa
permintaan atau ancaman. Apabila anda merasa terancam, sistem saraf anda
bertindak balas dengan melepaskan hormon tekanan, termasuk adrenalin dan
kortisol, badan berinteraksi untuk
tindakan kecemasan. Jantung berdenyut lebih cepat, otot mengetatkan, tekanan
darah meningkat, nafas dan deria anda
menjadi lebih tajam. Perubahan fizikal meningkatkan kekuatan dan stamina,
mempercepatkan masa tindak balas anda, dan meningkatkan tumpuan anda. Ini
dikenali sebagai "melawan atau penerbangan" atau tindak balas tekanan
mobilisasi dan adalah cara badan anda untuk melindungi anda.
Apabila stres terletak dalam zon selesa anda, ia boleh membantu
anda untuk kekal fokus, bertenaga, dan berjaga-jaga. Dalam keadaan kecemasan,
stres boleh menyelamatkan hidup , memberi kekuatan tambahan untuk
mempertahankan diri sendiri, sebagai contoh, atau merangsang anda untuk menekan
pada brek untuk mengelakkan kemalangan. Stres juga boleh membantu anda
meningkat kekuatan mental untuk menghadapi cabaran.
Kesan-kesan stres kronik
Sistem saraf badan sering melakukan pekerjaan yang membezakan antara tekanan setiap hari dan
peristiwa yang mengancam nyawa. Jika anda tertekan atas berbalah dengan rakan, kesesakan lalu lintas dalam
perjalanan , atau masalah kewangan, anda masih boleh bertindak balas untuk
berhadapan dengan keadaan hidup atau mati.
Apabila anda berulang kali mengalami mobilisasi atau
melawan tindak balas stres dalam
kehidupan seharian , ia boleh membawa kepada masalah kesihatan yang serius.
Stres kronik mengganggu hampir setiap sistem dalam badan anda. Ia boleh menutup
sistem imun anda, mengganggu penghadaman dan sistem pembiakan, meningkatkan
tekanan darah, meningkatkan risiko serangan jantung dan strok, mempercepatkan
proses penuaan dan terdedah kepada
banyak masalah kesihatan mental dan fizikal.
Masalah kesihatan yang
disebabkan atau diburukkan lagi oleh stres termasuk:
1. Kemurungan dan keresahan
2. Masalah berat badan
3. Penyakit auto imun
4. Keadaan kulit seperti ekzema
5. Isu-isu reproduktif
6. Sakit dalam apa jua bentuk
7. Penyakit jantung
8. Masalah penghadaman
9. Masalah tidur
10. Masalah kognitif dan ingatan
Tanda-tanda dan gejala-gejala tekanan kronik
atau beban tekanan
Jadual berikut menyenaraikan beberapa
tanda-tanda amaran yang biasa dan gejala tekanan kronik. Semakin banyak
tanda-tanda dan gejala-gejala anda perhatikan pada diri sendiri, lebih dekat
anda mungkin menekankan beban.
Gejala kognitif
Masalah ingatan
Ketidakupayaan
untuk menumpukan perhatian
Pertimbangan yang
lemah
Melihat sahaja
negatif
Fikiran cemas
atau perlumbaan
Membimbangkan berterusan
|
Gejala emosi
Kemurungan atau
rasa tidak puas hati
Kebimbangan dan
pergolakan
Perasaan tidak
menentu, cepat marah, atau marah
Rasa terharu
Kesepian dan
keterasingan
Masalah
kesihatan mental atau emosi
|
Gejala fizikal
Sakit-sakit badan
Cirit-birit atau
sembelit
Loya, pening
Sakit dada,
denyutan jantung yang cepat
Kehilangan nafsu
seks
Selsema yang
kerap
|
Gejala tingkah laku
Makan lebih atau
kurang
Tidur terlalu
banyak atau terlalu sedikit
Menarik diri
daripada orang lain
Mengabaikan tanggungjawab
Menggunakan
alkohol, rokok, atau ubat-ubatan untuk berehat
Tabiat Saraf (
menggigit kuku , tumbuk sesuatu)
|
Faktor-faktor yang mempengaruhi toleransi
stress anda
Daya
tahan anda untuk stres bergantung kepada banyak faktor, tetapi ada
langkah-langkah yang boleh diambil untuk meningkatkan toleransi anda dan
mengendalikan lebih banyak halangan dan cabaran tanpa menjadi terharu dengan
tekanan.
Kesedaran emosi.
Ramai
di antara kita menghadapi terlebih beban dengan stres yang kita tidak perasan .
Rasa tertekan berasa normal. Tetapi kesedaran apa yang anda rasa, dari segi
fizikal dan emosi, boleh memberi kesan yang mendalam kepada kedua-dua toleransi
tekanan anda dan bagaimana anda pergi tentang mengurangkan tekanan. Mempunyai
kesedaran emosi untuk mengenali apabila anda tertekan dan kemudian dapat
menenangkan dan melegakan diri anda boleh meningkatkan toleransi anda terhadap
tekanan dan membantu anda bangkit daripada kesusahan. Ia adalah satu kemahiran
yang boleh dipelajari pada semua peringkat umur.
Kualiti hubungan anda dan rangkaian sokongan.
Penglibatan
sosial sentiasa menjadi sambutan paling baik untuk tekanan hidup. Jadi tidak menghairankan bahawa orang yang mempunyai
rangkaian yang kuat dengan rakan-rakan dan keluarga serta siapa yang mereka
selesa berkongsi emosi-lebih mampu untuk bertolak ansur dengan tekanan.
Aktiviti fizikal.
Senaman
yang kerap boleh mengangkat mood anda dan bertindak sebagai satu gangguan
kepada kebimbangan , membolehkan anda untuk mencari sedikit masa tenang dan
keluar daripada kitaran pemikiran negatif yang memakan tekanan dan kebimbangan.
Diet.
Makanan
yang anda makan boleh memperbaiki atau memburukkan mood anda dan memberi kesan
kepada keupayaan anda untuk menghadapi tekanan hidup. Makan makanan yang penuh
dengan makanan yang diproses dan kemudahan tertinggi, karbohidrat ditapis, dan
makanan ringan bergula boleh memburukkan gejala tekanan. Makan makanan yang kaya dengan buah-buahan
segar dan sayur-sayuran, protein berkualiti tinggi dan lemak yang sihat,
terutamanya omega-3 asid lemak, boleh membantu anda lebih baik menghadapi turun
naik kehidupan.
Faktor-faktor lain yang mempengaruhi
toleransi tekanan anda
Rasa anda kawalan –
Ia
adalah lebih mudah untuk mengambil tekanan dalam usaha anda jika anda mempunyai
keyakinan dalam keupayaan anda untuk mempengaruhi peristiwa dan tabah melalui
cabaran. Inilah sebabnya mengapa kesusahan atau kebimbangan wang berterusan
boleh menjadi tekanan utama untuk banyak daripada kita. Jika anda merasa
seperti perkara-perkara yang di luar kawalan anda, anda mungkin mempunyai
kurang toleransi terhadap tekanan.
Sikap dan pandangan anda –
Orang yang
sering menghadapi tekanan selalunya lebih tahan lasak. Mereka cenderung untuk
menghadapi cabaran, mempunyai rasa yang lebih kukuh sebanyak bersedia, dan
menerima perubahan sebagai satu bahagian yang tidak dapat dielakkan dalam
kehidupan.
Pengetahuan dan persediaan anda –
Lebih banyak anda tahu tentang keadaan
tertekan, termasuk berapa lama ia akan berlangsung dan apa yang diharapkan,
lebih mudah ia adalah untuk menampung. Sebagai contoh, jika anda pergi ke
pembedahan dengan gambar realistik apa yang diharapkan post-op, pemulihan yang
pedih akan kurang tertekan berbanding jika anda menjangkakan untuk bangkit
semula dengan segera.
Meningkatkan keupayaan anda untuk menangani
tekanan
Sama
ada anda sedang cuba untuk membina toleransi anda kepada tekanan atau
menghadapi simptom, anda mempunyai lebih banyak kawalan ke atas tekanan
daripada yang anda sangka. Malangnya, ramai di antara kita cuba untuk menangani
tekanan dengan cara yang hanya memburukkan masalah. Kita minum terlalu banyak
untuk berehat di akhir hari yang penuh tekanan, kenyang dengan makanan,
keselesaan, zon keluar di depan TV selama berjam-jam, menggunakan pil untuk
berehat, atau menyerang pada orang lain. Walau bagaimanapun, terdapat banyak
lebih sihat dan lebih berkesan cara-cara untuk menghadapi tekanan dan gejala.
Nota
Kemahiran kecekapan psikososial (life skills)
menangani situasi berisiko, pengurusan stres, jangkitan penyakit seksual,
perkembangan sifat seksual sekunder, identiti seksual, orientasi seksual,
perhubungan, dan kesan buruk rokok, alkohol serta dadah.
Ibu bapa perlu memainkan peranan utama dalam memantau
perkembangan sikap dan perilaku anak-anak. Guru-guru pula harus menyalurkan
pengetahuan tentang dunia seksualiti ini menerusi pendekatan berarah
kekeluargaan
1. Semak cepat
PUNCA
STRES
|
Terlalu
Takut
Tiada keyakinan diri
Tekanan
peperiksaan
cuaca terlalu
panas
pertelingkahan keluarga
kematian
ahli keluarga
Konflik timbul apabila seseorang itu terpaksa berhadapan
dengan masalah sukar membuat pilihan antara dua perkara bertentang matlamat.
FAKTOR
KONFLIK
|
PERBEZAAN
PENDAPAT
KONFLIK
|
PERBEZAAN NILAI
DAN BUDAYA
KONFLIK
|
PERCERAIAN
IBU BAPA
|
2. Galeri info
3.
Istilah penting.
4.
Soalan struktur
1. Apakah
pengertian stress dan konflik?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Apa
unsur-unsur stress dan konflik?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Apakah
factor-faktor penyebab terjadinya stress dan konflik?
…………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………
4. Bagaimana
strategi penyelesaian stress dan konflik?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Bagi
satu contoh keadaan stress yang pernah anda alami? Dan bagi cara untuk anda
mengatasinya?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6. Bagaimana
mengatasi stress dalam kaitan dengan pendidikan Islam?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan