Ahad, 8 Januari 2017

Kekeluargaan

Kekeluargaan

Institusi kekeluargaan ialah badan atau organisasi utama dalam keluarga yang mempunyai pertalian darah antara satu sama lain.

Pengenalan Keluarga merupakan sebuah institusi yang dinamik. Dalam masyarakat tradisi peranan keluarga dalam semua aspek menjadi lebih ketara, dan kedudukan keluarga sebagai sebuah institusi lebih penting. Peranan ibu bapa lebih besar dalam masyarakat tradisi daripada peranan keluarga dalam masyarakat moden

Keluarga dalam masyarakat Masyarakat tradisi Malaysia pada zaman dahulu merupakan masyarakat yang tertutup, akan tetapi hormat-menghormati sesama anggota dalam komuniti ini amat penting dan merupakan tali pengikat antara anggotanya. Dengan lain perkataan, anggota masyarakat pada ketika itu hidup saling nasihat-menasihati sesama mereka. Jika seorang anggota masyarakat melakukan kesalahan, maka kewajipan anggota dalam komuniti itu pula menasihat atau menyelesaikannya. Dengan ini menimbul sifat suka mengambil tahu akan ahli keluarga, saudara, teman, jiran dan seluruh ahli komunitinya. Sifat dan perasaan ingin menolong dan membantu individu yang lain itu bersemarak dalam jiwa dan sanubari tiap-tiap dalam masyarakat itu. Amalan begini diamalkan oleh setiap individu dalam sesebuah masyarakatnya. Sekiranya terdapat individu yang cuba memecah adat tradisi itu, akibatnya dia akan disingkirkan daripada kelompoknya. Oleh itu, setiap individu 6 saling ingat-mengingati sesama mereka supaya tidak terlupa dan bertentangan pula dengan kehendak anggota masyarakat yang ramai.

Kepentingan Pendidikan Keluarga

a. Mencorak dan membina keperibadian insan kamil yang seterusnya akan menjadi anggota masyarakat serta bangsa yang mempunyai cirri-ciri keperibadian terpuji dan dihormati.

 b. Membentuk rasa hormat di samping menanam sikap serta akhlak-akhlak mulia dan berbudi tinggi di kalangan anak-anak untuk pergaulan seharian bersama anggota keluarga dan juga di kalangan masyarakat.

c. Membentuk masa depan yang cemerlang untuk anak-anak melalui pendidikan bersepadu yang lengkap.

d. Melakukan proses sosialisasi kepada anak berdasarkan model dan contoh tauladan yang dapat ditiru daripada ibu bapa dan ahli keluarga yang lebih tua.

 e. Menjadi satu tapak latihan untuk pelbagai bidang sebelum anak-anak melangkah ke dalam masyarakat dan dunia yang lebih besar serta mencabar.

 f. Memastikan mobiliti sosial untuk anak-anak meningkat ke tahap menjadi individu berilmu tinggi dan berakhlak mulia untuk lebih dihormati dan disegani di kalangan masyarakat.

g. Merangsang kematangan ahli keluarga supaya dapat membezakan di antara perkara-perkara yang baik dan buruk, mampu menyesuaikan diri dalam apa jua situasi, berupaya menseimbangkan dengan bijak segala keperluan duniawi dan keagamaan serta dapat menangani kehidupan yang mencabar dengan penuh kebijaksanaan.

h. Pendidikan keluarga yang dibuat berdasarkan rasa tanggungjawab, kemesraan dan kasih sayang akan melahirkan ahli keluarga yang berjiwa tenang, gembira dan stabil emosinya.

Pada keseluruhannya, pendidikan keluarga yang berjaya akan memberikan pencapaian terbaik kepada pembangunan peribadi anak-anak dalam bidang pelajaran, kerjaya dan memperbaiki kedudukan ekonomi dan memperbaiki kedudukan ekonomi dan status keluarga di mata masyarakat.

Jenayah dan Masalah Kekeluargaan

Kredibiliti dan integriti institusi keluarga pada zaman moden ini mulai tergugat dan tercabar disebabkan meningkatnya berbagai-bagai masalah jenayah dalam institusi keluarga. Dianggarkan 30% jenayah yang berlaku dalam masyarakat kinimerupakan jenayah keluarga seperti pergaduhan suami isteri, suami mencederakan isteri,bapa merogol anak kandung, isteri mendera anak dan jenayah remaja.

Masalah sosial yang berpunca daripada kelemahan dan kepincangan dalam keluarga juga turut meningkat . Ini termasuklah meningkatnya penceraian, pengabaian tanggungjawab suami terhadap keluarga, tidak mempunyai tempat kediaman yang sempurna serta tidak mampu menyara anak-anak.

Pengerusi Majlis Perunding Wanita Islam Malaysia (MPWIM) Prof Madya Datin Noor Aziah Mohd Awal berkata maklumat itu diperoleh daripada kajiannya terhadap statistik penceraian Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) bagi tahun 2011. Ini berikutan terdapat purata 70 kes penceraian dilaporkan sehari, 2,000 kes dilaporkan sebulan dan 25,000 kes setahun di seluruh negara bagi tahun 2011.

Isu kes penceraian ini boleh dikatakan telah meningkat setiap tahun. Statistik perceraian daripada Jakim dari tahun 1990 hingga 2010 sentiasa menunjukkkan peningkatan kes penceraian setiap tahun," katanya kepada Bernama.

 Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata, dalam tempoh antara Januari hingga Jun lalu, sebanyak 3 22,306 kes perceraian direkodkan Jabatan Pendaftaran Negara. Daripada 22,306 kes perceraian itu, 22,165 kes merupakan perceraian kalangan pasangan yang beragama Islam. Ini satu petanda yang tidak berapa baik. Bukan Islam pula pada 2012, 1,062 kes. Januari hingga Jun tahun ini 141 kes,” katanya.

Datuk Seri Rohani menjelaskan, terdapat pelbagai punca kepada kes perceraian dan antara yang paling ketara ialah tiada kesefahaman, tidak bertanggungjawab, curang, campur tangan keluarga mentua juga faktor kahwin muda dan enggan dimadukan suami.


Kesimpulan

 Pendidikan yang mementingkan kekeluargaan, tidak akan melakukan sesuatu yang akan menjejaskan identiti bangsa dan budaya. Pembentukan akhlak alam peribadi serta proses penurunan intipati warisan budaya kepada anak-anak, untuk menjamin generasi . Proses tunjuk ajar bagi menyediakan anak-anak dengan berbagai-bagai bentuk keperluan, khususnya dalam bidang ekonomi dan pekerjaan kerana anak-anak tersebut tidak akan mewarisi pekerjaan ibu bapa atau jarang terlibat dalam pekerjaan yang sama dengan pekerjaan yang dilakukan oleh ibu bapa.

Keluarga bertindak sebagai pendorong dan pembantu kepada anak-anak dalam proses pencapaian pengetahuan atau kemahiran yang dimaksudkan. Keluarga tetap memberi tunjuk ajar kepada anak-anak dalam perkara yang berkaitan dengan urusan rumah tangga, misalnya, para ibu tetap melatih anak-anak perempuan dalam kerja masak-memasak, jahit-menjahit, mengemas rumah dan sebagainya. Dari segi ini, didapati fungsi pendidikan dan sosialisasi keluarga sebahagiannya masih dapat dipertahankan untuk menyediakan anak-anak untuk berkomunikasi dengan orang lain dengan baik.

Pendidikan dari segi sosialisasi diambil berat terutamanya melengkapkan anak-anak dengan berbagai-bagai pengalaman, pengetahuan dan kemahiran bagi membolehkan mereka merancang atau menghadapi masa depan dengan yakin. Keluarga tidak berkebolehan menjalankan fungsi ini. Ianya adalah bergantung kepada agensi seperti tadika, sekolah, maktab dan institusi pendidikan formal yang lain perlu.Ibu bapa lebih gigih untuk melengkapkan anak-anak dengan pengetahuan dan ilmu secukupnya agar anak-anak tersebut dapat merancang masa depan mereka dengan lebih yakin.

Bagi keluarga yang mempunyai anak-anak dewasa yang telah pun bekerja sama ada tinggal bersama ibu bapa atau tidak segera tindakan dan perbuatan anak-anak masih dikawal oleh ibu bapa di mana anak-anak diberi naPsihat dan teguran untuk membetulkan kesilapan anak-anak itu walaupun kawalan sosial tidak begitu ketat.

Nota
Kebanyakan masalah hari ini disebabkan keruntuhan institusi kekeluargaan dan kemasyarakatan. Kita perlu memperbetulkan punca sebenar masalah yang dihadapi iaitu kepincangan keluarga terlebih dulu bagi memastikan wujudnya masyarakat penyanyang (Prof. Jamilah Ariffin, Berita Harian, 24 Jun, 2003).


Semak cepat
Isu anak tidak sah taraf atau anak luar nikah yang semakin bertambah berlaku dinegara ini.
Galeri info
Duvall (1977) mengemukakan bahwa keluarga adalah sekumpulan orang yang dihubungkan oleh ikatan perkahwinan, adopsi dan kelahiran, yang bertujuan menciptakan dan mempertahankan budaya yang umum, meningkatkan perkembangan fisik, mental, emosi, dan sosial setiap anggota.

Istilah penting.
Nilai murni bermaksud sifat baik seperti hormat-menghormati dan beradab mulia sesama manusia. Lawannya ialah tabiat buruk.
Personaliti atau keperibadian merupakan satu cabang psikologi yang mengkaji keperibadian dan proses individu lain yang menjadikan kita manusia. 
Kredibiliti seorang pemimpin adalah kualiti, keupayaan, atau kekuatan untuk menimbulkan kepercayaan.


Soalan struktur
1. Nyatakan nilai murni yang ada dalam keluarga anda.
…………………………………………………………………………………………………
2. Kenapa institusi keluarga amat penting?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Bagaimana kita hendak mendidik diri kita sendiri supaya menjadi manusia yang berguna dalam keluarga ?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Beri pandangan tentang masalah kewangan membolehkan seseorang remaja terjebak dalam kes  jenayah?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Syurga dibawah tapak kaki ibu. Nyatakan kebaikan ibu pada diri anda
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Rumah ku Syurga ku sering digunakan oleh ahli keluarga yang bahagia..
Nyatakan pula falsafah anda dalam membentuk keluarga bahagia.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


Tiada ulasan:

Catat Ulasan